Vesteggen til Store Venjetinden (20.07.2017)

Characteristic Climbing
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 20.07.2017

Håkon og jeg startet ca 9:30 å gå fra veien litt nedenfor Venjedalsvatnet, fulgte en sti oppover(en sti til høyre for normalvei-starten), da vi kom ut av krattskogen skrådde vi over en steinur/ bekk og fulgte grønnkledd bakke oppover til vi kom til svaene, da skrådde vi litt til venstre og deretter ganske rett opp svaene, rett til venstre for ryggen opp til innsteget. Svaene var stort sett tørre og fine, og det var kun et parti hvor det var litt utsatt - men vi vurderte det som trygt. Endel klyving opp til innsteget, men det gikk veldig greit. Vi brukte ca 2,5 time opp i jevnt seigt tempo.

På innsteget spiste vi og diskuterte rutevalg. Håkon sjekket ut Drømmediederet, men fant ut at det var litt vått og at klatringen ville foregå i skygge, dermed startet vi på Vesteggen som nå hadde fått sol (ca kl 12:30). Totalt 7 taulengder, Håkon ledet alle da jeg synes det var litt eksponert (og jeg var sliten fra Romsdalshorn dagen før) + at han er mer erfaren enn meg. Generelt var det stivt gradert, og Håkon og jeg er enige om at man kan godt legge på litt.

Fra boka:
1. Taulengde: grad 3 :Ok, litt vanskelig å komme seg opp til der vi satt standplass - enklere hvis du er lang.
2. Taulengde: grad 3 : Fin klatring.
3. Taulengde: grad 4- :Hardere enn gradert, her var det fint med klatresko.
4. Taulengde: grad 3+ :Slang cordeletten rundt den store steinen og brukte den som standplass. En renne med litt løs stein så vær forsiktig, neste standplass var litt rundt et hjørne så vanskelig å høre hverandre rope. Vi brukte walkie talkies, noe som er veldig praktisk når det er lange taulengder.
5. Taulengde: grad 4+ :Knortesvaet var fin klatring, kanskje litt vanskelig akkurat opp til neste standplass (cruxet?).
6. Taulengde: grad 3+ :Litt skrå og våt standplass med litt overheng over, den minst fine standplassen på ruta vil jeg si (alle de andre kunne jeg stort sett sitte med sola i fjeset og sikre. Litt vanskelig med overheng i starten, men fin etter det.
7. Taulengde: grad 3 :Siste taulengde skrådde vi over mot toppen til venstre, så usikker på om vi gikk den sånn som det står i boka. Helt ok taulengde, ikke den fineste.

Vi startet klatringen ca 12:30-13 tida, og var ferdige med klatredelen kl 18. Videre mot toppen så traverserte vi ut til venstre, måtte over litt snø, her var det veldig greit med fjellsko og kanskje en isøks hadde vært kjekk å ha. Snøen var heldigvis myk og enkel å lage spor i. Etter dette fulgte vi normalveien opp til toppen - endel klyving her. På toppen kl 19 i sol fra blå himmel og vindstille. Møtte et annet taulag på vei opp som gikk drømmediederet, de sa at grad 5+ er mer riktig gradering av diederet + at det kan være lurt å ha med godt med kammer. Det kom også 2 taulag etter oss på Vesteggen, men de så vi ikke noe til etter at vi var ferdig med klatringen.

Returen gikk ned normalveien, hvor vi tok en 60 meters rappell ned fra rappellfestet som var en blanding av kjetting og slynger (vi valgte å stole på dette..). Videre ned gikk vi i masse snø, og litt fjell og klyving nedover - det var ganske bratt i snørennene så vil virkelig anbefale å ha isøks og evnt stegjern hvis snøen er hard. Vi hadde ingen av delene, men heldigvis var snøen så myk at vi kunne skli sakte nedover på fjellskoa. Vi var nede på veien litt før kl 22.

Totalt litt over 12 timer på turen. Fint å gå turen med noen som er erfaren på klatring da det er en lang tur og det fort kan gå litt tid på klatringen hvis man ikke er så erfaren.

En kjempefin tur med mye fin klatring.

Tips: gå ruta i finvær, ta med handsker til returen da man tar seg for i snøen, fjellsko, isøks, walkie talkies og nyt utsikten! :)