Romsdalshorn i sol fra blå himmel (19.07.2017)

Characteristic Climbing
Ascents Romsdalshornet (1,550m) 19.07.2017

Håkon, Oda, Jørgen og jeg overnatta ved enden av Venjedalsvatnet dagen før bestigningen. Kl 7 startet Håkon, Jørgen og jeg å gå opp en sti mot ryggen. Brukte litt over en time til innsteget, gikk i godt tempo da vi så flere som kom bak oss - og vi ville unngå den verste køen..
Da vi startet ved Nordveggen var det allerede et annet taulag klart til å starte, samt et oppe i 2. standplass, og 2-3-4 andre taulag kom bak oss da vi startet. LITT folksomt kan man si.. Men vi kom oss opp og det gikk greit. Jeg ledet 3. taulengde på grad 3, og Håkon tok de 3 andre. Vi tok bare 4 taulengder i stedet for 5 som det står beskrevet i boka - det funket bra. På toppen var det vindstille og sol - kjempefin utsikt og god plass.

Returen gikk ned samme vei vi kom opp (rappellruta), her var det også kø så vi måtte vente på tur. Håkon mistet mobilen ut av lomma på 2. rappell, men utrolig nok så var det et taulag lenger ned som hadde funnet den i god behold - kun med litt knust skjerm og noen riper her og der - så da var det jo flaks i uflaksen. Godt ingen fikk den i hode!

Alt i alt brukte vi 9.5 time (litt tid gikk med til å lete etter mobilen til Håkon..), og 4 timer på klatringen. Fin klatring og fin tur.