Hovsnebba via Flaggnuten. (10.09.2015)

Ascents Hovsnebba (1,554m) 10.09.2015
Hovsnebba V1 (1,533m) 10.09.2015
Hovsnebba V2 (1,508m) 10.09.2015
Visits of other PBEs Bjønnalauvet (765m) 10.09.2015
Flaggnuten (431m) 10.09.2015
Galleriet (575m) 10.09.2015

Varmt og fint vær torsdag 10. september. Da ble det en lang dag i fjellet på tur. Hovsnebba er fjellet på østsiden av Sunndalsøra, og reiser seg bratt opp 1554 meter. Det er flere stier opp. Noen er lite brukt og delvis grodd igjen, så vi valgte å gå opp via Flaggnuten som er en trimpost oppi fjellsida.

Utsikt fra Flaggnuten 431 moh rett ned på Sunndalsøra.

Stien starter ved parkeringsplassen like ved bommen til den stengte veien langs Oppdølstranda. Den slynger seg opp gjennom skogen og er stedvis ganske bratt med litt klyving i berget. Det henger noen kjettinger og tau på de bratteste stedene. Utsikten fra Flaggnuten 431 moh er rett ned på Sunndalsøra sentrum. Derfra går det sti videre opp på fjellet. Et stykke gjennom skog og ur, før man kommer til et bratt parti med hyller, kalt Galleriet.

Utsikt mot ura under Galleriet, Hovsnebba. Stien og vardingen går på skrå mot høyre her.
Litt lenger oppe er enda en trimpost, Bjønnalauget/Øverhøgda, på 800 moh. Her har stigningen flatet ut noe. Nå ser man toppeggen. Vi fant ei renne litt nordvest for den høyeste toppen, med pinaklene Tande og Rebekka på vår venstre side mens vi gikk oppover.
På vei oppover Hovsnebba med pinaklene Rebekka og Tande oppe til venstre.
Det ble stadig brattere. Vi fikk flott utsikt utover Sunndalsfjorden, Sunndalsøra sentrum, baksiden av Hovsnebba med Sandvikdalen/Tjuvdalen og de flotte fjellene rundt.
Utsikt fra Hovsnebba mot Sandvikdalen/Tjuvdalen.

Utsikt fra Hovsnebba mot Tjuvdalen og Vinnufjellet.
Vi fortsatte opp og ned langs eggen mot sørøst. Det ble noen utfordringer med å finne den beste veien langs eggen, og vi ble storfornøyd da vi klarte det med å gå litt ned i vestsida og klyve opp gjennom et artig hull for å komme forbi et utsatt parti.
Luftig parti langs toppeggen på Hovsnebba nordvest for den høyeste toppen.
To sider i boka var skrevet fulle i 2015. Dagen var varm og litt disig. Returen gikk samme vei som vi kom opp. En superfin dag som ble avsluttet med middag på Sunndalsøra.
Høyeste toppen på Hovsnebba, 1554 m.o.h.
Utsikt fra Hovsnebba 1554 m.o.h ned på Sunndalsøra.
Utsikt fra Hovsnebba utover Sunndalsfjorden med Flånebba på høyre side av fjorden et stykke lenger ute.