Retur til Oslo med tre topper inkludert (28.07.2008)

Ascents Store Skykula (905m) 28.07.2008
Solliknuden (620m) 28.07.2008
Vinjakula vest (907m) 28.07.2008

Vinjakula: Dro fra Sola strand hotell i kveldinga for å kjøre tilbake til Oslo. Kjøringen inn fra europaveien mot Maudal tok lenger tid enn beregnet - men naturen innover er overveldende og vel verdt kjøreturen alene. Da jeg kom fram til parkeringsplassen, hadde solen begynt å gå ned, og jeg begynte altså å gå selv om magefølelsen sa at det var litt for sent. Fulgte stien, som svinger seg utover mot venstre og et fantastisk utsyn over riksveien og bygda nedenfor før den dreier mot toppen igjen. Stien var god, men i svinnende lys og etter hvert mørke, ble stien vanskeli å finne. Det ble en utrivelig tur - spesielt mot toppen... Ikke noe bilde fra toppen her, for det var absolutt ikke lys nok til å få tatt noe. Det ble en lang natt, og jeg angret inderlig på at jeg la i vei. Kommer gjerne tilbake her i dagslys, for dette er en flott topp.

Store Skykula: Etter nattens strabaser på Vinjakula, hadde jeg virkelig fortjent å få kjøre opp hit, men lykken stod meg ikke bi. Trasket meg opp over i solsteken. Dette har sikkert vært en flott tur før veien kom... :)

Sollliknuden: Gjorde som andre og kjørte til Årrestad. Parkerte ved kjettingen. Dalen innover mot de innerste gårdene er virkelig idyllisk, så jeg var egentlig glad for at jeg gikk det lille stykket. Det begynner en liten sti bak de to innerste husene, men jeg mistet den et stykke oppe i lia. Egentlig spilte det ingen rolle, for terrenget er særdeles lettgått med lange, flate stener og lav lyng å gå i. Traff et par damer på toppen. De hadde gått rødmerket rute fra Moi, ca. 2 t opp. Jeg vil tro at det er like raskt som å kjøre helt inn i dalen. Ikke minst litt mer miljøvennlig... Solen stekte på en av sommerens varmeste dager, så det ble et deilig bad i elva da jeg kom ned til bilen. Hadde tenkt meg på et par topper til i dag, men natten hadde vært for slitsom og solen stekte så altfor mye, så jeg droppet heller innom noen venner på hyttetur ved Arendal.