Turer i havgapet (13.05.2008)

Ascents Fitjarhesten (678m) 13.05.2008
Mehammarsåto (749m) 13.05.2008
Siggjo (473m) 13.05.2008
Tysnessåta (751m) 13.05.2008

Mehammarsåtene: Kom med ferge fra Husavik til Sandvikvåg og parkerte bilen ved første vei til høyre etter Langenuen camping. Tuslet opp veien og kom til hestesenteret. Fulgte veien oppover og holdt til høyre ved alle delinger. Fant ikke riktig den rødmerkede stien og trasket derfor rett mot toppen - bratt, men helt ok. Fikk det travelt da jeg skjønte at fergen over til Tysnes gikk hadde timesruter. Løp innom "toppene" til Fitjar og raskt ned igjen. Kastet meg i bilen og rakk akkurat fergen fra Jektavika mot neste topp.

Tysnessåta: Kjørte til Jektavika og tok ferge over til Tysnes. Fulgte skilting mot Våge, videre mot Gjermundshavn. Tok av veien til høyre da jeg kom til Lundegrend. Her var det tydelig skiltet mot Tysnessåta. Stien var helt super - tydelig og bratt oppover gjennom et par utmarksbeiter og grinder. En liten snøfonn øverst, ellers tørt og fint. Jeg løp opp i shorts og t-skjorte og hadde bare med bilnøklene. Fryktelig synd, for det var virkelig flott utsikt på toppen mot både Hardangerfjellene og øyene fra Bergen og sørover. Sukk!! Så forresten både hjort og hare på turen.

Siggjo: Så fikk jeg sett Austevoll i solnedgang. Kom fra Tysnessåta. Ferge over til Stordlandet. Kjørte forbi Leirvik og fikk passere de to flotte broene over til Bømlo. Parkerte ved skilting mot Siggjo. Ære være Bømlo kommune, for de har virkelig laget den flotteste turstien hittil - godt merket, flotte hengebroer og kjetting til å holde seg fast i! En riktig kose tur i typisk vestlandslandskap - dama hadde det topp :)