Fem kjappe i Vestfold (10.03.2008)

Ascents Herkelås (80m) 10.03.2008
Høgståsen (175m) 10.03.2008
Kjærranåsen (157m) 10.03.2008
Undrumsåsen (145m) 10.03.2008
Vetan (100m) 10.03.2008

Det var meldt bygevær på Østlandet denne dagen, så jeg valgte å ta noen lave, snøfrie topper i Vestfold.

Kjærranåsen: Kom nordfra på E18. Kjørte av retning Undrumsdal og kjørte så tett inntil toppen som mulig. Grei traktorvei/sti oppover til flaten. Ikke stort å ta bilde av engang! Raskt ned igjen, og videre mot Undrumsås.

Undrumsåsen: Tok av til høyre mot Grøum like før kommuneskiltet til Tønsberg. Parkerte etter 100 m langs veien - unødvendig å kjøre den lille private veien inn til foten. Gikk rett mot fjellet og snublet over fin tursti som gikk i en liten bue mot toppen. Fin varde og kasse her, men dessverre litt tåket og regn, så utsikten fikk jeg liten glede av.

Høgståsen: Tok av like nord for Andebu. Kjørte opp Skatvedtveien like før kraftlinjen og gjennom bommen som var åpen. Kjørte ikke veien til endes, men parkerte ved et skille med en traktorvei/sti oppover mot høyre. Fulgte denne til toppen - litt rundt, men bedre enn å baske rundt i lyngen. Ennå litt iset i skogen selv på denne høyden. Fant toppen med et lite skilt rundt et tre og varde - lignet mistenkelig på Ottos byggverk :) Samme vei tilbake.

Herkelås: Kjørte over broen mot Tjøme og tok av til venstre ved skilting til Engø gård. Parkerte like under toppen og fulgte stien langs kraftlinjene rundt mot toppen. Dagens eneste tur uten regn. Kan på det varmeste anbefale et besøk på Engø gård - en bo- og matopplevelse av de sjeldne, ikke billig, men veeeldig bra. Ikke noe dumt sted å slutte dagen om man er på topptur.