Seinhaust i Østfold (25.11.2007)

Ascents Linnekleppen (325m) 25.11.2007
Slavasshøgda (336m) 25.11.2007
Nordre Stange varde (290m) 25.11.2007
Viktjernhøgda (331m) 25.11.2007

Laaang dag i de østfoldske skoger. Første stopp var Viktjernhøgda. Gikk på gps-en mot punktet, men var så dum å følge en sti merket "trøgstadstien" tilbake - en skikkelig omvei rundt tårnet.
Dagens største utfordring ble å holde bilen på veien. Innover mot Rømskog ble føret et lite problem. Passerte kommunegrensen til Rømskog. Parkerte ved første bom på venstre side og plukka sykkelen frem - 10 cm nysnø og ganske glatt. Tok til venstre i første kryss, videre rett fram til gps-en viste at jeg ikke kom nærmere på veien. Fant en snuplass med traktorspor/vei oppover, men måtte videre etter nesa. Ingen spesielt fin topp, men et søtt lite furutre med tung snø på greinene - det er da noe :)

Videre mot høyeste punkt i Eidsberg kommune... Kom via Lundeby og gjorde som ILI og Otto i første rundkjøring - fulgte skilting mot Kallak. Herfra var det nøyaktig 5km til rød låve på høyre side merket Holaug med store bokstaver. Kjørte tvers over tunet og fulgte grusveien videre. Ingen bom og ingen skilting merket privat vei. Holdt til høyre til veien stoppet i en rundkjøring! Herfra fulgte jeg god sti - selv med 10 cm nysnø - og delvis blåmerking mot tårnet på toppen. Gikk ikke opp fordi trinnene så så glatte og sleipe ut. Tilbake samme vei.

Dagens siste topp - og en litt utradisjonell rute opp. Kom fra Nordre Stange Varde. Kjørte tilbake til Ørje og fulgte en liten vei som gikk forbi slusene på høyre side av vannet - ikke rv. 21, som går på venstre side. Brukte atlas(!) og så at det skulle gå en skogsvei opp mot Linnekleppen herfra. Tok av noen km før veien krysset rv 105. Heter det Søgård her? I hvert fall kjørte jeg til høyre like etter en rød låve og et rødt postkassehus. Kjørte mot gården til høyre, forbi et skilt med anmodning om å kjøre sakte/barn leker. Veien oppmot skogen går på venstre side av låven på dette tunet. 4 km innover til enden. Her kan man følge traktorspor/sti helt til topps. Vet at det går en mer populær sti fra "framsiden", men denne var absolutt ikke dum.