Føringstur over Torfinnstraversen (14.07.2016)

Start point Torfinnsbu
Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Torfinnstinden (2,107m) 14.07.2016
Vestre Torfinnstinden (2,081m) 14.07.2016
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 14.07.2016

Føringstur for Geir og Jan Tore. Tok morgenbåten fra Eidsbugarden til Torfinnsbu (kl. 07.15). Her satte jeg og Geir opp teltet før vi ruslet bort til Torfinnsbu som lå noen hundre meter vest for båtkaia, på andre sida av Torfinnsdøla. Til vår store overraskelse hadde Torfinnsbu nylig blitt en selvbetjent DNT-hytte, kjøpt opp av Olav Thon. Dermed måtte vi ty til egenlaget havregrøt til frokost, og joikakaker til middag. Jaja, vi skal ikke klage!

Teltplassen nede ved Bygdin. Tåka lurer rundt toppene.

Litt over kl. 10 møtte vi Jan Tore som kom fra Bygdin-siden. Kl. 10.30 var vi i gang med turen over Torfinnstraversen. Det var syv år siden jeg gikk denne turen sist, så hadde god hjelp av GPS-tracket til Roger ( https://peakbook.org/tour/172250/Torfinnstraversen.html ) på vei oppover. Spesielt for å finne innsteget til riktig renne opp mot Øystre Torfinnstinden. I renna lå det fortsatt en del snø, så kjekt med isøkser opp her. På grensa til stegjernsbehov faktisk i forhold til hardhet. Nådde toppen etter 2t 45min i jevnt bra tempo. Tåka kom og gikk, men heldigvis regnet det ikke noe særlig.

Jan Tore og Geir på vei opp i bakkene mot Torfinnstindane.
Flotte kulisser med en speilblank Bygdin.
Evigunge karer i godt sig oppover renna til topps.
Renna opp mot Øystre Torfinnstinden.
Siste ryggen før toppen.

Over traversen var det ferdige rappellfester med slynge/karabinere som trolig Tyin Aktiv står for. Først en 20 meters rappell ned fra Øystre. Videre litt klyving ned i skaret før oppstigningen til Midtre begynte på andre sida. Et sted må man ut til venstre og ned et litt kinkig nedtak. Greit å gjøre dette uten sekk dersom man får muligheten. Videre grei klyving opp på Midtre. Herfra er det følgelig tre rappeller på 10-25 meters lengde. Den siste rappellen lå såpass utsatt til at jeg valgte å fire gjestene ned her fra et eget feste. Opp til Vestre er det ganske utsatt i øvre del, så her var det greit å ha et tau for sikkerhetens skyld. Brukte 2 timer fra Øystre og over til Vestre. Bra jobba!

Jan Tore på toppen av Øystre.
Mot Midtre fra Øystre.
Traversen er gjort!!

Ned fra Vestre forserte vi først en smal rygg før vi dreide ned i sørsida mot ei snørenne. Det gjelder å finne beste vei ned ura her (tracket til Roger), for ellers blir det fort løst og ekkelt. Snøkonsistensen var fin ned i snørenna, og siden gjestene mine er svært fjellvante 2K-samlere gikk det greit ned her med kun isøksa til hjelp og en god dose forsiktighet i øvre del.

Fine snøflanker til returen.
Så var det returen tilbake mot Torfinnsbu.

Kunne følge snø videre ned et elveleie lenger nede også, så dette ble en svært så billig retur. Etter dette var det litt baksing for å komme bort til DNT-stien som krysset elva i nedre del av Langedalen. Deretter ventet kun en noe langdryg marsj ut til Torfinnsbu. Vel tilbake feiret vi turen med et friskt (!) bad i Bygdin før en velfortjent joikakake-middag ble servert inne på hytta. Ble en fin kveld, og hyggelig å slå av en prat med den trivelige hyttevakta Jørgen også! :) Natta tok vi i teltet siden neste båt tilbake ikke gikk før utpå morgenkvisten neste dag.