Heiahornet (03.03.2024)

Ascents Heiahornet (775m) 03.03.2024 09:55
Visits of other PBEs Liarvatnet parkering (302m) 03.03.2024 09:55

Etter middag på Re-Naa ble det en liten kjøretur ut til Jørpeland og opp til den enorme parkeringsplassen ved Liarvatnet. Her la vi oss til for natta, til en fantastisk stjernehimmel.

Toppen sett fra parkeringa

Dagen etter ble det en kort frokost i bilen før vi gikk innover skiløpyene som var helt snøfrie i dag. Etter en liten kilometer tok vi av på stien opp mot Heiahornet. Det starter bratt opp gjennom furuskogen, før det slaker en del ut rundt 600 moh. Her ble det stadig mer snø, og det var litt kronglete å komme seg frem.

Inspirert av The Twist i Jevnaker
Tilbakeblikk
Toppen sett fra flatene ved 600 moh

Tok fatt på siste kneik, og ble møtt av en vegg av vind da vi bikket over kanten på 750 moh. Her var det bare å holde balansen så man ikke ble blåst overende. Etter en liten pause bak en knaus, gikk vi inn i kamp mot vinden på nytt. Vi kom seirende ut nok en gang, og kom fram til toppen der vi fikk ny pause bak en skrent. Kom oss til varden, før vi gikk samme vei tilbake. Ikke vær for rundtur i dag.

Mot Stavanger
Toppen og vardetoppen
Vindfullt!

Vel nede kjørte vi hjemover igjen. Ferga til Ombo korresponderte på ingen måte med våre planer, så dessverre fikk denne stå ubesteget denne gangen. Vi kjørte heller strake vegen hjem.