Duolbagáisá - høyest i Gamvik (14.09.2023)  5

Endpoint Samme
Ascents Duolbagáisá (672m) 14.09.2023 12:35

Duolbagáisá i Gamvik/Tana - nydelig septemberdag i Vestertana

Duolbagáisá sett fra Tanafjordveien nær Torhop på tilbaketuren mot Tana bru. Litt av et syn!

Vi (Stig og jeg) forsøkte å få til tur til Duolbagáisá i slutten av september 2022, men den gangen klaffet det ikke med båtskyss i Vestertana. Jeg tok pånytt kontakt med Jon Are (mobil 41265571) i begynnelsen av september, og han hadde muligheter for båtskyss 14-16. september. Jon Are bor i Vestertana men oppholder seg mye i Vadsø da han er fisker. Da var det bare å hive seg rundt å bestille fly til Kirkenes og leiebil!
I tiden frem mot avreise fulgte jeg spent med på værmeldingene for Vestertana som mildt sagt var ganske så ustabile. Heldigvis meldte de bedre vær etterhvert som avreisen nærmet seg slik at det var med godt mot jeg ankom Kirkenes dagen før planlagt tur. Dessverre passet det ikke for Stig å være med denne gangen. Etter en fin biltur gjennom den vakre Finnmarknaturen med flotte høstfarger og en tur innom Vadsø, ankom jeg Tana bru ut på ettermiddagen og overnattet der.

Gamvik grenser i vest mot Lebesby og mot Tana i sør. Mot øst avgrenses kommunen av Tanafjorden
Gamviks kommunevåpen - tre skråstilte garnnåler i gull

Kommunen ble opprettet i 1914. Gamvik har et landareal på 1355 kvadratkilometer og et innbyggertall på vel 1000. Kommunesenteret er Mehamn der det er flyplass. Fiske og jordbruk er de viktigste næringsveiene.
Mesteparten av kommunen ligger på et kupert platå 2-400 moh på Nordkinnhalvøen.
Høyeste fjell er Duolbagáisá 673 moh som ligger på grensen mellom Gamvik og Tana.
Lengst mot nordvest i Gamvik kommune ligger Kinnarodden - Norges nordligste fastlandspunkt.

På turdagen kjørte jeg en knapp time til Vestertana og tok av mot høyre mot Gárggogeahci der jeg møtte Jon Are litt før kl. 08. Været var kjølig omkring 5 grader og lettskyet - ideelt turvær! Avstanden til turstart ved laksehytten til Jon Are ved Skotelva er ca. 10 km, og var unnagjort på ca. 40 min.

Laksehytten ved Skotelva
Innover mot Vestertana. Jon Are og båten.
Vakkert i Vestertana!

Start kl. 0830. Jeg hadde lastet ned GPS-sporet til Sola19 (Solveig Føreland) fra august 2016, og fulgte stort sett hennes returspor. Fulgte dyretråkk/sti etter sau og rein østover til Skotelva der ruten dreier vestover og følger det lettgått dalføret langs Skotelva.

Dalføret langs Skotelva. Foto mot vest.
Tilbakeblikk fra dalføret østover mot fjorden

Etter ca. 1 time var jeg oppe på ca. 200 moh NØ for 226-vannet. Møte med en liten flokk med reinsdyr her oppe. Så dreier ruten rett nordover og fortsetter mot vestsiden av Niilaasjávri 307. Nydelig og meget lettgått terreng. Underveis til toppen kom det inn et par regnbyer som heldigvis ga seg etter 10-15 minutter uten at jeg behøvde å skifte til regntøy.

Terrenget nordover mot målet
Vest for Niillasjávri
Platået der Duolbagásiá ligger. Stupbratte sider mot sør!

Etterhvert dreier ruten mot NV og går inn i det brede dalsøkket mellom 612-toppen og 672-toppen.

Flotte farger!
Oppe i dalen mellom 612 og 672
Østover mot fjorden

I dalføret holdt jeg meg oppe mot venstre og fortsatte mot dalbunnen. Terrenget her inne minner adskillig om landskapet på turen til Hvannadalsnukur i mai 2017.

Fulgte meget gode dyretråkk i lettgått ur oppover mot dalbunnen. Litt nedenfor snøflekken ved det V-formete skaret begynner steinuren!

Matpause på ca. 500 moh i fint vær. Her begynner steinrøysen og den strevsomme og tidkrevende delen av turen. På tur opp holdt jeg for langt mot høyre i unødvendig bratt terreng. Nedoversporet som går høyere oppe og lenger nord anbefales! Selv om avstanden til toppen bare er ca 1 km brukte jeg over 1 time opp dit. Litt mer tid gikk det da det kom inn nye regnbyer som gjorde steinene våte og glatte.
Oppe ved den store og flotte varde kl. 1235, 4 timer etter turstart.

Varden med turkasse på Duolbagáisá
Kartverkets bolt til høyre
Nedfalt trig-merke

GPS ved varden 35W 534225 7828721 som passer med PB-koordinatene og Kartverkets "Fot bolt" på 35W 534226 7828719. Ikke mange besøk på denne toppen, men i den siste turboken har en del kjent PB-ere skrevet seg inn (Sea2Summit (Svein Eirik Aune) i 2013, Sola19 (Solveig Føreland) i 2016 og bigmob (Morten Bigseth) i 2020). Ellers har det vært en flokk med finlendere fra Helsinki på toppen i august 2022.

Steinørken! Ikke så rart at fjellet kalles Flatfjellet!

Retur slik som GPS-sporet viser. Været var blitt gradvis bedre utover dagen og tilbaketuren etter steinrøysen under toppen var ren fornøyelse og bare å nyte!

Returen ned gjennom dalen sør for toppen i flott vær

Da jeg nesten var ned igjen ved sjøen forsøkte jeg meg på en snarvei som ikke anbefales (bratte skrenter). Oppoversporet anbefales her. Jeg brukte ca. 7 timer på turen, 4t opp og 3t ned inklusivt 1t med pauser.
Ringte Jon Are et stykke oppe i dalen/Skotelva, og ble hentet ved laksehytten. Vi hadde en hyggelig tur på stille sjø tilbake til utgangspunktet. Underveis så vi flere niser som lekte seg i fjorden.Tusen takk for presise og greie avtaler, hyggelig skyss og prat, Jon Are!
Jon Are kan gi båtskyss til andre PB-bookere, men ønsker i så fall avtale i god tid på forhånd.

På turen tilbake til Tana bru ble det et fantastisk utsyn mot Duolbagáisá i fint kveldslys! En formidabel avslutning på en perfekt dag i Vestertana.