Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Tverrbottindtraversen

09.09.2023
6:46h
11.5km

Tverrbottindtraversen stod på menyen idag og vi jukset litt ved å kjøre 2 km sør for leirvassbu og starte turen derifra. Vi fulgte en sti i nordlig retning og fikk krysset de to bekkene nedenfor for leirholet. Da vi kom opp på rundt 1600 meter startet ura og det var det vi gikk i resten av dagen. Vi gikk i det flate partiet nordover forbi "veggen" opp mot store Tverrbottinden og fant en grei vei opp i partiet mellom Store og Vestre Tverrbottinden. Vi tok en matbit 100 meter nedenfor første stopp som var Vestre Tverrbottind V1. Der var det en større gruppe som gikk eggen mellom toppene med sikring. Det hadde ikke vi så vi gikk i ura under Vest for Tverrbottinden V1 forbi eggen og fant en "moserenne" opp til Tverrbottinden V1 (markert i bilde). Denne føltes ikke spesielt >>>

Kyrkja

08.09.2023
3:39h
9.8km

Under årets sensommer-2000-meter-tur gikk til området rundt Leirvassbu og målet var Kyrkja og Tverbottindene. Kom kjørende opp på Fredagen og startet direkte på turen opp Kyrkja. Det er en grunn til at dette er en klassiker. Den er tilgjengelig og slående vakker. Vi hadde fått med oss at det var litt eksponerte partier helt øverst, men selv om jeg ikke er den som er aller mest høydesterk synes jeg ikke partiet var veldig eksponert. Det gikk helt fint og jeg tror de aller fleste ikke skulle ha store problemer med å komme opp.

Surtningssue

27.08.2022
9:29h
24.3km

Ny utgave den årlige 2000 meter turen, denne gangen med var vi tre stykker. Årets valg var Surtningssue og vi gik fra Memurubu. Vi valgte ruta opp ved hestbekken og opp sør for hestjønna og vi omgikk raudhammeren på vei opp. Etter å ha jobbet oss opp til nødbuen tok vi sørtoppen først, deretter hovedtoppen. Der kunne vi konstatere at turen opp var verdt det. Vi tok inn den flotte utsikten og en matbit. På vei ned igjen tok vi ruten ned memurudalen.

Bukkelægeret

29.08.2021

Dagen etter vår tur til Store Knutsholstinden tok Andre og jeg turen fra Gjendebu til Memurubu over bukkelægeret. Som igår kunne vi spasere i fantastisk vær og bare nyte omgivelsene. For meg er denne turen minst like fin som Beseggen.

Store Knutsholstinden

28.08.2021
11:30h
17.0km

André og meg fikk familiefri for 2. året på rad til en sensommer fjelltur med en topp over 2000 meter på menyen. En tradisjon hadde altså blitt etablert. Denne gangen gikk turen til Knutsholstinden. Vi hadde lest oss opp på peakbook på forhånd og fulgte beskrevet rute fra svartdalen. Fra det nordre vannet i svartdalen tok vi av stien og fulgte vardet rute. Det gikk helt fint. Et par steder måtte vi virkelig se oss om før vi fant neste varde, men vi fant den alltid. Hele dagen hadde vi bra vær og det var helt fantastisk utsikt og opplevelse på toppen. Vi gikk samme rute ned (men gps klokka gikk tom for strøm) og på tross av litt slitne bein var vi strålende fornøyd med turen. Min beste topptur så langt i karrieren.

Rondslottet

05.09.2020

En dag i 2020 kom plutselig 40-års krisa til meg også. Riktignok 4-5 år før tiden. Etter å ha debutert tidlig med galdhøpiggen rundt 7-8 års alder hadde jeg siden rekt rundt under 2000 meter. Det var på tide søke høydene igjen. Jeg tvang den vennen jeg hadde med mest fjellerfaring med meg og planla tur til Rondane. Jeg startet rolig med en velprøvd runde fra Rondvassbu til bjørnhollia over Vinjeronde og Rondslottet. Det var overskyet vær ved oppstart, men fint turvær. Oppover mot vinjeronden derimot ble tåken tykkere og tykkere. Heldigvis lettet tåken da vi nådde toppen av Vinjeronden og vi kunne endelig se turenshovedmål fortsatt innhyllet i lette skyer. Turen videre gikk greit og da vi nådde toppen hadde skyene lettet og vi kunne nyte den flotte utsikten til fulle. Knær >>>