Nesaksla - VF Vestveggen (18.05.2024)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Gamle Romsdalsvegen (28m)
Characteristic Via ferrata
Ascents Nesaksla (731m) 18.05.2024
Visits of other PBEs Helveten (178m) 18.05.2024
Ottarbu (720m) 18.05.2024
Romsdalsstigen Via Ferrata - Vestveggen (500m) 18.05.2024

- Botanisering og bratt trim i Nesaksla.

Inspirert av torsdagens kveldstur opp den andre via ferrataen i Romsdalen, blei det gjensyn med Vestveggen, nesten fem år siden forrige gang. Skiftende skydekke og gradvis mer tilskyende. Fin temperatur og etterhvert naturlig air condition oppe i fjellsida. Mange fine vårblomster og se underveis.

Passerte to stykker i gåpartiet midt i ruta, ellers ingen å se. Da var det andre boller i turistmaskinen oppe på Nesaksla. Lang kø ved Rampestreken, og tildels trafikkork og køgåing i trappene nedafor. Her bør en vudere lysregulering. Angra nesten litt på at jeg ikke tok vinterruta ned, på ei annen side er det litt fornøyelig å se flokkmentaliteten. Dominerende var alle mulige norske dialekter og østeuropeiske språk. Hunder som møtte hverandre i trappene kunne også være et artig skue. Under trappene løste trafikken seg opp, og inne på stien via Helveten tilbake til Bjørmosen var det skogens fred og ro igjen.