Archive - Date

Vassfjellet

12.05.2024
10.9km

Søndagstur med fruen og Atlas. Nå har varmen kommet med 18 grader ved start. Mange folk på tur i godværet. Nå er det bare noen meter av ei snøfonn igjen på vegen.

11.05.2024
3.2km

10.05.2024
3.3km

TGIF-tur med fruen og Atlas. Nydelig vær, og nå blir det varmere snart.

09.05.2024
3.3km

Skulle egentlig hatt Jostenpålangs-tur fra i dag til søndag, men den ble dessverre avlyst pga. noe svak påmelding. Da ble det fottur med fruen og Atlas i lett regnvær men god temperatur.

Høgruta (etappe 5)

05.05.2024
15.9km

Etappe 4 Sjarmøretappen fra Leirvassbu til Krossbu gjensto. Været var fortsatt 10 av 10, og foten hadde ikke blitt værre i løpet av natten (hadde heldigvis med både smertestillende og betennelsesdempende). Frokost kl. 0600 og så tidlig start at vi kunne skli på skaren til vi krysset Tverrbyttbekken. Tok det piano i bakken, satte igjen sekken oppunder labben og tok på skarejern. På vei ned løsnet det ene skiet to ganger, og da oppdaget jeg at bakbindingen var ute av stilling. Enkelt å justere med Leatherman! Stian ville gjerne ha med Veslebjørn, så det ble ski på sekk over til Leirbrean. Overraskende fin kjøring ned breen men full oppløsning i snøen ned til Krossbu. Da var Høgruta gjennomført i fantastisk flott vær, og litt tung snø og krevende skredforhold. Vi tikket av alle punkter >>>

Høgruta (etappe 4 - resten)

04.05.2024
16.6km

Etappe 4 - starten Leirvassbu var neste må. Galdhøpiggen tok vi i går og vi valgte å utelate Tverråtinden da skredutfordringene i sørsidene var økende. Fra Bukkeholsbandet gikk vi eggen rett opp til V1. En del stein i toppen ned mot Illåbreen, men nedre halvdel var virkelig flott. Jeg dro på i god fart nedover, men fikk et uventet fall som førte til real tomahawk og fryktelige smerter i venstre legg. Fant senere ut at den ene bakbindingen hadde forskjøvet seg 5 mm bakover og løste ut ved relativt lett press utover. Jeg fikk kreket meg ned til Stian, men var redd turen var over for min del.... Med maks hælløft på bindingen kom jeg meg greit opp til Leirlyftet der vi tok en god pause for å vurdere status. Ingen synlige skader i foten men vanvittig vondt og ca. 1 cm "utslag" opp/ned i ankelen. >>>

Høgruta (etappe 4 - starten)

03.05.2024
12.6km

Etappe 3 Vi fikk ikke seng på Leirvassbu før lørdag, så da ble det to netter på Spiter. Hviledag var uaktuelt for meg og Stian ble med til toppen av Norge. Vi vurderte å kjøre ned på Svellnosbrean fra toppen, og kanskje ta med Tverråtinden, men det gode været hadde medført krevende skredforhold, spesielt i bratte sørsider. Etter visuelle inspeksjoner av sørsiden valgte vi tryggeste retur. Etappe 4 (resten)

Høgruta (etappe 3)

02.05.2024
16.6km

Etappe 1 & 2 En drøy dag i går førte til en rolig morgen og sen start. Været er 10 av 10, så det gikk i bedaglig tempo oppover bakken til toppen. Nedover valgte vi den kvasseste bekkedalen, men det var tunge forhold med 30-40 cm bløtsnø. Real stakebonanza fremover dalen og skrå-lia ned mot Spiter var bare kjip. Etappe 4 (starten)

Høgruta (etappe 1 & 2)

01.05.2024
36.1km

Litt tilfeldig klarte jeg å bytte bort en heldagsprøvevakt, og Stian har fleksible arbeidshold, så da fikk vi plutselig 5 dagers helg! Kjørte til Krossbu tirsdag og parkerte bilen der, før vi hopper på en minibuss tilbake til Gjendesheim, sammen med et 4-mannslag som var ferdig med turen. Memurubu er stengt for sesongen så vi måtte slå sammen de to første etappene. Det ble derfor smurt frokost og niste på Gjendesheim tirsdag kveld, og tidlig start onsdag. Litt yr i starten men etterhvert flott vær, bortsett fra totalt whiteout akkurat da vi nådde toppen av Surtningssue. Ingen spesielle hendelser, men en lang, seig dag. Flere lag på samme tur passerte oss underveis. Stappfullt på selvbetjentdelen av Glitterheim, men vi hadde bestilt senger og fikk heldigvis ordnet oss 2 senger før >>>

Vassfjellet

28.04.2024
11.0km

Ettermiddagstur med Atlas. Fortsatt en del is/snø igjen på veien, men likevel deilig å få luftet lettere sko for første gang i år.