Kunna (29.04.2024)

Ascents Kunna SØ (599m) 29.04.2024 15:56
Kunna (600m) 29.04.2024 16:00
Visits of other PBEs Kopparhågan p-plass (10m) 29.04.2024 14:16
Kort tur i dag og Kunna som lå i kort avstand fra vår campinghytte
syntes å være et overkommelig mål. Tung i beina og elendig dagsform etter 15+ timers tur dagen før; tok det følgelig svært rolig oppover, med hyppige stopp.

Bra tydelig sti som gikk bratt opp kløft på sør/sørøstsiden av fjellet, deretter i østflanken før bratt opp til toppryggen. Delvis krysset delvis omgikk snøfelt øverst like under toppryggen.
Fra høyeste punkt tilbake mot Varden på 599

Høyeste punkt 1 meter høyre enn vardet topp ca 50 meter vest for denne, enkelt opp fra sørsiden. Skyet med høyt skydekke, og halvsol delvis igjennom. Overraskende nok nesten vindstille på toppen; overraskende i forhold til at det var meldt kuling i fjellet. Nedbørsområde i sør, kun 3 regndråper i løpet av turen. Ikoniske landemerker i sør så som Træna og Lovund nesten helt innpakket i regnværet. Flott utsikt ellers. Deilig å sitte på toppen og innta lunsj i fred og ro uten å måtte fryse.
Utsikt nord. Helt bak venstre Landegode, så Fugløya og til høyre for denne Sandhornet.
Nordvestutsikt. Værøy og Ytre Lofoten kan skimtes i det fjerne.
Utsikt øst mot frodig dyrket jord på gammel havbunn.

Forsiktig ned igjen på møre lår.
Våren har kommet her nord; Maria nøkleblom