Skarvedalshytta fra Billingen (09.05.2024)

Geschrieben von Kaare_70 GSM

Karte
Besteigungen Stamåhjulet (1.821m) 09.05.2024
Besuche anderer PBE Skarvedalshytta (1.480m) 09.05.2024

Dag 1 av maituren 2024

Årets pinsetur med fjellkarane til Jotunheimen gikk i stedet til Reinheimen i Kristi Himmelfartshelga, og det var sannelig ingen dårlig erstatning. For optimalt utgangspunkt og utbytte av langhelga i dette for oss nye fjellområdet, hadde vi leid flotte Skarvedalshytta tilhørende Skjåk Almenning i fire døgn.

Vi tok første overnatting i telt i Bøverkinnhalsen, slik at vi kunne gå opp til hytta i dagslys neste dag. På vegen oppover fra Haugalandet hadde vi gleden av å se flere småfalker og fjellvåker, og turdagen var det både konsert av småfugler på teltplassen og senere to traner å se på et jorde i Skjåk.

Som for de fleste andre gikk nemlig turen opp til Skarvedalshytta korteste veg fra Billingen, hvor vi startet i 11-tida i gråvær med litt nedbør. Det ble som ventet skibæring til et stykke ovenfor Føyssteinen, men derifra var det utmerket skiføre. Vi passerte et reinkadaver under snøen som avslørte seg med massevis av hår og pels utenfor et dypt hull, og dagsferske spor av jerv ikke langt unna avslørte med all tydelighet hvem som hadde vært på ferde. Vi klarte å holde en ganske optimal trase uten å tape høyde og kom etter hver opp i så tett skodde at vi måtte prøve å følge laveste punkt i dalen, det vil si bekkeløpet, og ellers konferere med GPS. Vi såg ikke hytta før vi hadde ca. hundre meter igjen, og akkurat da framstod utedassen mest som en imponerende varde mot den kvite skodda. Vi var vel framme i 15-tida etter om lag 10 km, 750 hm og drøyt 4 timer på tur i relativt rolig tempo og ditto tunge sekker.

Start fra Billingen i gråvær
Gjelet i Føysa like nedenfor Føyssteinen
En kraftig rugg har trasket her!

Etter å ha funnet oss godt til rette i hytta og hatt en dugelig middag, begynte skydekket å sprekke opp. I 18-tida tok vi oss derfor en tur til toppene i sørøst, Stamåhjulet og Skarvedalseggen. Da skodda fortsatt låg på toppene, snudde flere av oss på førstnevnte mens fjerdemann også fikk med seg sistnevnte. Vi som snudde var tilbake på hytta kl. 1945 etter ytterligere 7 km, 350 hm og 1 ¾ time på tur. Senere på kvelden lettet skydekket enda mer, med lovende utsikter for langturen vi hadde planer om neste dag.

Skodda sprekker opp i Skarvedalen
På toppen av Stamåhjulet
Nedrenn mot hytta
Flott kveld i Skarvedalen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.