Nordre Solltinden (28.04.2024)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Nordre Solltinden (1.000m) 28.04.2024

Dette ble muligens årets første topptur med vårslusj for min del og den skuffet ikke. Fikk med meg Agathe på tur siden hun hadde vært masse på tur de siste to ukene og hun ville gå en mer avslappet tur i dag (og visste f.eks at jeg alltid går i ekstremt rolig tempo). Jeg hadde egentlig lyst til å gjøre et forsøk på Imbodentinden, men ettersom det hadde vært ganske overskyet i Lyngen dagen før (når det egentlig var meldt sol) ble både jeg og Agathe litt i tvil på om vi skulle risikere nok en bomtur med mye bilkjøring. Etter kort diskusjon ble vi enige om å heller dra til Ringvassøya og gå en tur på Norde Solltinden, a.k.a Rema1000. Jeg hadde jo gått her på topptur før, men aldri kjørt ned topphenget pga for dårlig skiføre, så jeg hadde litt håp om å få en fin nedkjøring i dag helt fra toppen og ned til parkeringa. Vi begynte turen relativt tidlig denne søndagen og begynte å gå litt etter kl9, men vi var neppe alene i dag og flere folk hadde allerede begynt turen før oss.
Det var steikevarmt i sola, og etter kort tid gikk vi begge i sports BH. Deilig å kjenne varmen på overkroppen etter mange måneder gjemt bak dunjakke! Var allerede fin vårslusj fra parkeringen opp til ryggen, deretter noe hardere og da vi kom opp til topphenget ble det en rar snøtype som ikke var helt tørr, ikke helt skare og heller ikke slusj. Uansett hva det var, syntes jeg ikke at den virket så koselig å kjøre ned på. Noen hadde også laget fotspor opp siste halvdel av topphenget, så jeg benyttet anledning til å boote, selv om Agathe fortsatte med stegjern helt til topps. Flott utsikt i alle retninger og vi tilbrakte god tid her oppe før vi kjørte ned. Vanskelig føre i topphenget men superslusj i henget under ryggen og ned til bilen. Hadde gledet meg lenge til å kjøre på slusjsnø igjen, og denne skuffet ikke :) Takk for en fantastisk fin søndagstur Agathe!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.