Arontinden (16.07.2023)

Entfernung 4,7km
Höhenmeter 580m
Besteigungen Arontinden (563m) 16.07.2023 12:12

På vår tur til Troms i år blir det en softis-stopp på YX-en i Verdal. I døra på stasjonen møter vi ingen ringere enn Øyvindbr (Øyvind Brekke). Han er også på vei nordover - til Lyngen. Ikke så veldig langt fra dit vi skal, så vi avtaler tur sammen. Og Øyvind og finværet dukker opp på Uløya!

Turplaner blir lagt: Turid og Øyvind vil gå Uløya på langs fra sør til nord; Uløyatraversen. Anton og jeg skal møte dem på toppen av Arontinden, lengst nord på øya.

Vi tar ferga fra Havnnes til Uløybukta og kjører til utgangspunktet for turen opp på Arontinden - plassen Bakketun. Leter litt etter stien i starten, men med gode råd fra en lokal er vi snart på god vei mot toppen.

Været er skjønt og det er også utsikten. Fjellkommunene Skjervøy og Kvænangen i nord og øst. Lyngen i vest og Blåtindmassivet i sør. Fantastisk!

Om ikke lenge dukker "øya på langs"-duoen opp. Øyvind så vidt i tet; begge i god fart og begge fortsatt i fin form! Det blir også tid til en kopp kaffe og deling av turopplevelser før vi må skynde oss ned for å rekke siste ferga tilbake til Havnnes.

Turid sine bilder fra Uløya på langs ligger her. og
Øyvind sine bilder fra Uløya på langs ligger her

Arontinden fra ferga til Uløybukta.
På vei opp stien fra Bakketun. Utsikt nordover til skjervøyfjell.
Varden på Arontinden står ca. 100 m unna høyeste.
God utsikt til Kvænangstindan fra toppen.
Store Trolltinden ved Akkarvik.
Anton, Lille og Store Follesøya og Vorterøya.
Nordover mot Kågen.
Her ankommer sprekingen Øyvind i stor fart..
..og her kommer Turid i lett jogg. Begge like spreke etter å ha gått Uløya på langs!
Øyvind nyter finværet og utsikten fra toppen av Arontinden.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.