Langlitinden i Ibestad (28.09.2022)

Geschrieben von ØyvindBergkvam GSM

Tourlänge 5h 37min
Entfernung 10,7km
Höhenmeter 1.328m
Besteigungen Langlitinden (1.276m) 28.09.2022 11:07
Jeg kom kjørende fra NØ, og like før Mjøsundbrua ses Langlitinden godt der den ruver opp som høyeste punkt på Andørja. Jeg tenkte at nå skal jeg snart på tur, men først må man altså kjøre rundt omtrent HELE Andørja for å komme til startpunktet. Det varte og rakk, og jeg var ikke klar før litt over klokka 11. Ingen alpin start denne dagen med andre ord. Uansett, det tydet på å bli en knallfin dag også denne dagen, og det var bare å være fornøyd med det og sette avgårde på merket sti oppover i dalen. Ganske langt inne i dalen førte stien meg over Bjørndalselva, like etter tok jeg til venstre i stikrysset. Ruta fulgte en nordlig bue før jeg kom opp til Innerholvatnet. Herfra dreide stien nordover igjen og i rundt 900 meters høyde gikk stien over til å bli steinete og vardet. Jeg kom litt ut av stien, men ruta videre oppover ga seg selv og steinur var det overalt.
Ved siden av sine spenstige nabotopper på nordsiden av toppen ser Langlitinden litt traust ut. Men fra toppen fremstår den riktig så majestetisk, og byr på en utrolig flott utsikt. Det var faktisk så fint på toppen denne dagen at jeg ble der i nesten 1,5 time før jeg tok fatt på tilbaketuren:)
Fra veien langs Salangen ses toppen av Langlitinden godt over snøflekken midt i bildet
På vei oppover dalen på god sti
Utsikt tilbake til dalen hvor jeg startet turen
Det er mange flotte fjell på Andørja
Fra rundt 900 meters høyde ble det betydelig mer steinur og goldere terreng
Utsikt fra Langlitinden NØ mot Salangen og veien der jeg kom kjørende
Kråkrøtinden til venstre er også en "rødnål"-topp:)
Langlitinden i Ibestad
Løksetindene sett fra toppen
Luftig og flott på toppen av Langlitinden
Godt fornøyd toppsamler:)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.