Mount Lawrence Grassi (21.07.2018)  5

Geschrieben von GeirL (Geir Lie) GSM

Startpunkt Goat creek parking (1.670m)
Tourcharakter Hochtour
Tourlänge 4h 09min
Entfernung 10,5km
Höhenmeter 1.050m
Besteigungen Mount Lawrence Grassi (2.685m) 22.07.2018
Besuche anderer PBE Goat Creek Parking (1.670m) 22.07.2018

Mount Lawrence Grassi og møte med bjørn

Andre frihelgen i Canada og denne gangen var vi flere som dro opp i fjellene. Tidligere på dagen hadde vi gjennomført rafting på Bow River med Chinook rafting. Ikke like tøffe stryk som Jølstra eller Voss, men skikkelig moro likevel.

Gutta skulle videre på hesteridning, mens jeg nyttet muligheten til å komme opp i høyden. Parkerte på Goat Creek parking etter å ha brukt 30 minuttet på en 10 minutter kjøretur på grunn av lysregulert veiarbeid. Mye bil og trengt system. Gikk opp til kanalen, krysset over broen og fulgte kanalen 2,2 kilometer til det går en tydelig, men umerket sti opp til venstre. Stien går jevnt oppover til et uttørket (da) elvefar. Her krysser først stien over, men kun 50 meter lenger opp må man krysse tilbake og gå bratt oppover skogen. Dette var merket med små bånd og varder da jeg var der. Nå er det Canada standard bratt sti opp gjennom gjennom skogen helt til tregrensen.

Parkeringsplassen ved Goat Creek var full...
For å komme til stistart må man vandre langs kanalen for litt over 2 km.
Stistart.
Her må man passe på å komme seg opp til venstre for elvefaret.

Opp på ca 2200 meter kom jeg opp i vinden og jeg rundet en liten kant på ryggen. Da fikk jeg øye på et dyr ca 50 meter nedenfor. Trodde først det var en jerv, men så det var en brunbjørn da den snudde seg og fikk øye på meg. Bjørnen løp ut av syne og jeg la raskt i vei videre opp (mens jeg snudde meg litt mer enn vanlig). Etter at jeg var kommet 150 meter videre opp kom bjørnen opp igjen og romsterte litt rundt der jeg hadde stått. Glad for at jeg hadde en bjørnespray (pepperspray) lett tilgjengelig sto jeg og bjørnen og studerte hverandre, før jeg gikk raskt videre opp, vel vitende om at jeg skulle passere samme sted ned igjen.

Rett der nede oppdaget jeg bjørnen.
Bjørnen er kommet tilbake...

Videre opp til toppen er det bratt, men greit terreng. Jeg holdt meg til ryggen, slik at det ble minst mulig trasking i småstein og ankom toppen etter ca 2t 15 min på tur. For å komme innom begge topp punktene er det litt lett eksponert klyving, men dette gikk helt fint. Vinden var ikke så sterk som fryktet, men det var faktisk litt snø i luten. Utsikten ned til Canmore er formidabel og jeg satt en liten stund på toppen for å nyte denne.

Toppen av Mount Lawrence Grassi 2685 moh,  med Canmore i bakgrunnen.
Toppen av Mount Lawrence Grassi 2685 moh, med Canmore i bakgrunnen.
Sørtoppen. Litt eksponert klyving måtte til.
Nordtoppen og trolig den høyeste.

Turen ned igjen gikk helt greit, bjørnen var ikke å se og jeg kom meg trygt ned til kanalen igjen. Deretter var det en liten halvtime tilbake til bilen. Var ute i like over 4 timer og traff ikke et menneske. Ganske utrolig, siden parkeringsplassen var mer enn full da jeg begynte. Lawrence Grassi er tydeligvis ikke det mest besøkte turmålet i området.

Toppen sett fra Canmore. (Dagen etter).

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.