linntherese

Land Norwegen
Benutzerkonto GSM GSM

Bilder

Meg og Vilde Marie på glattisen ved Rundemellen i ktober.
Meg og isen. Det var moro altså!
Her er jeg på en topp som heter Fjerdingen i Porsgrunn.

Tur er gøy

Jeg synes det er gøy å gå på tur, eller i alle fall så synes pappa det. Jeg synes vel egentlig det er mest morsomt med godteri, pølsegrilling, kaste steiner i vann, klatre på klipper og store steiner samt andre ablegøyer underveis.
Mest gøyalt er det hvis det er med noen andre tøysekopper på min egen alder. Min beste turveninne heter Vilde Marie og vi har vært mye på tur sammen, men jeg liker også godt å gå på tur med Julie eller Ola eller andre barn. Noen ganger må jeg være med bare mamma og pappa på tur. Det er ikke så gøy, men det går bra hvis de har med masse godt i sekken.

Jeg og Oda hånd i hånd på en tur til Fjerdingen i Porsgrunn.

Min første store fjelltur

Min første store fjelltur var sommeren 2007. Da ville mamma og pappa absolutt ha meg med på Galdhøpiggen. De snakket så varmt og entusiastisk om denne piggen at jeg også ble skikkelig gira, og snakket om "Gallepiggen" både her og der.
Jeg og Ane som kommer fra samme sted i Kina som meg satt i bæremeisen nesten hele veien opp fra Juvasshytta, men de siste meterne måtte jeg gå selv. Det var neimen ikke lett for de små beina blant de store steinene etter å ha sittet og gynget bakpå ryggen til pappa hele dagen.
Bilde av mamma, pappa og meg på toppen av Gallepiggen kom til og med i en kjempestor avis som heter Aftenposten.

Jeg og Ane og Amund på Galdhøpiggen i 2007.

Så fortsatte det

Jeg ble etter hvert båret både hit og dit, noe som egentlig var helt ok, for det blei jo alltid litt nammnamm når vi var ute i dette fjellet. Men etter hvert som jeg blei større ble mamma og pappa strengere, begynte de plutselig å si at jeg måtte gå selv for å få noe munngodt. "...bare gå opp til den toppen der borte, så skal du få...". Jeg synes det var litt dårlig gjort, men jeg er jo så glad i godteri, så hvis det var det som skulle til så.... Etter hvert ble jeg også ganske flink til å gå også, spesielt nedover. Nå er jeg blitt 5 år og hvis det er skikkelig bratt nedover går jeg fortere enn mamma.

Noen fine turer jeg har hatt

Ved Høgvagltjønne, ikke langt fra Leirvassbu, i september 2007.

September 2007 fikk jeg være med på telttur til Leirdalen. Det var mange kuldegrader om natta sa mamma og pappa, men jeg frøys ikke, og så var det skikkelig kult å ligge i telt.
I oktober var jeg med mamma med Ane og Amund til toppen av Mugnetinden. Så kom turene på rekke og rad, men pappa husker ikke alle sammen. Det er derfor han fant på at han skulle skrive de ned for meg her.
Den første hele vinteren jeg var i Norge ble jeg ganske flink til å gå på ski. Men noen ganger ville mamma og pappa gå kjempefort, og da satte de meg i pulken min. Først syntes jeg det var kjempeskummelt når det gikk fort nedover, men så var det bare moro. Da jublet og hoiet jeg nå vi kom til lange bratte bakker.
Sommeren 2008 gikk jeg helt alene til Hellstuguhaugen i Jotunheimen og jeg var på noen andre topper som pappa sier ikke er noe å skryte av.
I 2009 var jeg og Vilde Marie på en fjelltopp som de kaller for Skaget. Jeg gikk hele veien selv og pappa sa jeg var kjempekjempekjempeflink. Jeg blei i allfall kjempekjempekjempesliten.
Samme år fikk pappa bygget klatretårn i hagen til meg og ham. Jeg pleier noen ganger å si at jeg synes det er gøy å klatre i klatretårnet, for da blir han så glad. Men egentlig synes jeg det er mye morsommere å klatre alle andre steder.

Galdhøpiggen nesten helt selv

På vei til Galdhøpiggen sammen med Christian og Vilde Marie.

I juni i 2010 var det mange barn og voksne fra Valdres, som det heter der jeg bor, som reiste til et sted som heter Juvasshytta for å gå på Gallepiggen. Vi kjørte opp en kjempehøy vei og så var det masse snø der selv om det var sommer hjemme hos oss. Jeg måtte gå selv også, men det gjorde ikke noe, for det var så mange andre barn der, og så var Vilde der, og så var det så mange mennesker der og det var kjempespennende.
De siste bakkene til toppen måtte jeg og Vilde Marie dra pappa litt for han vår så sliten og vi gikk forbi mange voksne. Jeg tror det var tusenmillioner voksne som sa vi var sååå flinke. Det var litt rart med tusenmillioner voksne som sa det, men det var morsomt også.

Pappa sier han skal legge inn alle fjelltoppene jeg går på selv her i dette dataprogrammet, men ikke de hvor jeg bare satt i bæremeisen, for det er juks sier han.

I bunnen av denne siden skal jeg få listet opp alle turene mine som mamma og pappa lager en rapport fra.

2011-2012

I 2011 var turen til Glittertinden den kuleste synes jeg. I 2012 har jeg vært på min første snøhuletur. Det var litt skummelt, men også kjempegøy. Jeg har også vært på skitur til en hytte i fjellet.

Elin, Vilde Marie og meg på toppen av Slettningsegge.

Den aller kuleste turen i 2012 var turen til Store Austabottinden: http://peakbook.org/linntherese/tour/41744/Austabott+med+pappa.html

2013-2014

I 2013 blei det mer fart i samling av topper. Jeg var på mange fine Valdrestopper og noen fine 2000metertopper.
I 2014 har jeg vært på en snøhuletur, og så har jeg vært på noen toppturer med slalomski og en kjempelang skitur.

Mine turer med rapport

Velg Mine turer i menyen over for å se de enkelte turene. På mange er det også rapport med bilder.

Noen fine turstunder fra andre turer

Benutzerkommentare

SÅNN

Geschrieben von teme 28.11.2010 13:35

...skulle flere barn hatt det i den alderen.Du verden du ligger ikke på latsida frøken!Da jeg var liten gutt for lenge siden,var jeg og nabogutten mye på tur,både sommer og vinter.Sånn er det ikke i dag.Det er mer PC og andre "inneting" som tar for mye tid.Men du og din familie,og flere naboer,ser ut til å ha skjønt at hvis en vil holde seg frisk så må det turer til!Du har kanskje begynt på skolen?Da gir friluftslivet overskudd til å lære ting lettere,tror jeg.Så holder du deg friskere videre i livet,slik at når du som 90-åring går på hendene forbi resepsjonen på aldershjemmet kan spørre:"Noen som blir med på telttur?!" Fortsatt fint turår,og få med mamma og pappa ut litt også da....ha,ha ;)....:) :-) Hilsen Terje (En som helt sikkert skulle ha vært mer på tur)

Morsomt

Geschrieben von petterhelgesen 10.11.2010 21:06

Dette var jomen meg en fin side - fine turer og masse flotte bilder fra både sommer og vinter og annet.

Stå på!!!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.