Jiehkkevarri traverse (22.05.2023)

Höhenmeter 2.424m
Besteigungen Jiehkkevárri (1.834m) 22.05.2023
Kveita (1.751m) 22.05.2023

Flere venner hadde lyst til å gå Jiehkkevarri traverse, og Mauri og jeg bestemte oss for å bli med dem da vær tillater det. Mai har vært en forferdelig måned værmessig, og det tok ganske lang tid før værmeldinga var fin nok til å gjennomføre turen. Vi så at mandag var det meldt strålende vær. Mauri, Bjørn og meg bestemte å ta hele dagen fri for å nytte det best mulig og gikk en tur opp Fugldalsfjellet om morgenen. Vi ventet til at de andre var ferdig med jobb og gikk alle sammen en tur opp Jiehkkevarri. Vi startet turen kl 18, og gruppen var en av de største grupper jeg har vært på tur med, 10 stykker.

Mauri, Maria og Lucie på veien opp
Tid å ta på skia!

Vi måtte bære skia de første 300 høydemetrene. Det var shorts- og t-skjorte-vær, og det kommet til å føle enda varmere da vi nådd snøen. Denne gangen valgte vi å gå opp Blåisen for å være mest effektive. Jeg hadde aldri gått opp denne veien (kun via Holmbuktinden) men det var kjempefin og direkte. Erik gikk foran oss med to andre svensker og tråkket sporet hele veien. Snøen var vått og var det lett å utløse litt snø. Fra ca 1500moh var snøen isete og det var veldig lett å gli bakover med fellene. Terrenget her er umiddelbart mye slakere og det gikk fint. Vi var på toppen kl 10, Erik hadde lagt en liten snømur slik at vi kunne sitte lunt fra vinden.

Mauri og Blåisen
Holmbuktinden
Maria på veien opp en bratte parti på Blåisen
På veien opp Blåisen
Mauri og Adria
Maria er fornøyd
Nedkjøring

Nedkjøringa til Salen (skaret mellom Jiehkkevarri og Kveita) var veldig isete, noen måtte ta av skian den siste brattere delen. Det er litt skummelt hvis man begynner å gli uten kontroll her mellom sprekkan. Etter at vi alle var ned tok vi en liten pause og begynte å gå opp Kveita. Snøen var forsatt isete her, men ikke nok for at man måtte ta av skian. Vi nådd toppen ca kl 00:30 med midnatt sol rett foran oss. Vi var alle litt slitne og trøtte men det var helt magisk.

Jeg var litt bekymret for at snøen skulle være isete hele nedkjøringa, men nøyaktig da de begynte å bli litt brattere mot Fulgdalen ble snøen endret til slush for et ganske greit nedkjøringskvalitet. Erik, Bjørn og Henri gikk foran oss for å kjøre bilen tilbake til parkeringa å være litt mer effektiv. Nedkjøringa på Fulgdalen er veldig imponerende, uansett forhold. Jiehkkevarri massiv ser enda større fra denne sida og man er omgitt av tusen meter høyt steinmur i alle retninger. Ved Fulgdalsvatnet måtte vi ta av og på skian flere ganger, og fra 200moh gikk vi med skiene på sekken. Siden dalen er ganske flat betyr dette nesten en time til bilen. Vi var trøtt men fornøyd med turen.

Lucie på veien ned mot Salen
Bjørn og jeg på veien opp Kveita
Adria og Mauri
På toppen
Mauri på veien opp Kveita
På veien ned fra Kveita

Maria og jeg på Kveita
På veien ned fra Kveite, midnatt
Fulgsdalen
Svensk teamet på veien opp Kveita

Meg på veien tilbake til bilen
Maria e litt trøtt

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.