Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Bakkanosi - Fetanipa - Solbjørganipa

05.05.2024
6:30h
20.1km

Flott rundtur i Jordalen. Startet ved parkeringen på Jordalen skole, og bæring av ski et par hundre meter opp traktorveien. Etterhvert flatt innover Slettedalen, før litt stigning opp til Slettedalstjørni. Her kan man eventuelt dreie opp mot venstre oppover Lyngskaret, og ta seg opp til Skarsnosi, men jeg tok turen skrått oppover mot høyre, til fortoppen Bakkanosi. En liten nedoverbakke, så flatt et stykke, etterfulgt av en liten stigning opp mot hovedtoppen. Tok meg ned til et bra utkikkspunkt mot nord, men her bør man passe på skavler, spesielt tidlig i sesong når der ikke er steiner som klart markerer. Behold feller på, og gikk videre til Fetanipa. Her kunne jeg ta av fellene, og beholdt de av helt bort til det bratnet opp mot topp 1499m. Føret Var slik at man kunne gå i lett >>>

Ramnanosi

20.04.2024
2:00h
4.3km

Flott tur til Ramnanosi. Veien var brøytet helt til Veistasløkkjene, men valgte å parkere i grøften 200m nedenfor, da jeg ikke ville stå på gårdstunet til grunneier uten å først ha spurt om lov. Det er ingen tilrettelagt turparkering. Fulgte snølagt grusvei helt til Gudmedalen, men måtte av med skiene et parti. Det var lite snø på veien og i området generelt, selv om alt av fjell rundt oss kunne skimte med store snømengder. Fra Gudmedalen kunne vi se hele den sør-vendte bakken opp mot turmålet, og også her var det svimlende lite snø. Snømengdene gav egentlig bare to reelle veier videre til topps: Den korteste men litt brattere vestlige "renna", eller den litt slakkere og skredsikre høyrevarianten som går innom topp 1391m. Lite og ganske bombesikker snø gjorde >>>

Lønahorgi fra Dyrvedalen om Volafjellet

09.03.2024
Backcountry skiing
8:13h
28.3km

Fin tur for fjellski eller lett rando, jeg brukte sistnevnte. Startet fra parkering i Dyrvedalen, og fulgte grus/traktorvei opp til 550moh. Videre i oppover forbi Stølene Hetta og Tunnaset. Knallhardt føre, stiv kald østavind, men strålende sol og topp stemning. Videre i lett terreng før det flater ut litt under 1300moh. Vurderte seriøst å droppe hele volafjellet, men la turen innom da jeg aldri hadde besøkt den før. Reiv av feller, og sklei/staket meg bort til nord-øst siden av platået, hvor man begynner nedkjøringen til Kvanngrøvotni forbi Gygrabruni. Sto ned til "votni" gjennom gjelet på østsiden av Gygrabruni. Det var greit føre, og potensiale for artig skikjøring, men det ble kun noen få svinger, da jeg hadde som mål å komme lengst muligh før fellene måtte >>>

Skitur til Skrott om Breidablikk fra Fitjadalen

04.03.2024
4:30h
8.0km

Nydelig tur Skrott fra Fitjafdalen. Dagen startet overskyet, men lettet etterhvert. Ski på fra parkering, delvis tung og våt snø etter flere dager mildvær. Sen start fra bilen 11:30. Planen var egentlig Torefjell, men ombestemte meg i siste liten. Fulgte sommerruten gjennom granskogen, men her kan man også med fordel holde seg på vestsiden av bekken hvis man ønsker. Fulgte i store trekk sommerruten opp til 700moh, og normalruten for ski følger sommerruten videre forbi Håsete. Her valgte jeg å gå ryggen mot vest opp til topp 804moh, da forholdene var fine, og jeg ville titte på terrenget mtp videre nedkjøring. Fra vindstille vårfølelse i skogen, slo nå stiv og kald østavind meg midt i fleisen. Ruten gjennom skogen har bratte partier her og der, men det er generelt grei framkommelighet >>>