Per Karlsatind (10.06.2022)

Ascents Legdknubben (905m) 10.06.2022
Per Karlsatind (1,036m) 10.06.2022
Visits of other PBEs Per Karlsatind p-plass (6m) 10.06.2022

Bodø-helg denne helga. Det hele startet med signalfeil på Oslo S og lang kø for å komme seg i taxi til Oslo Lufthavn fra Skøyen. Endelig inne i en taxi innså jeg at det var umulig å rekke flyet, så jeg var allerede i gang med å planlegge alternativer. Fulgte litt med på flyet på Avinor sine sider sammen med naboen i taxien. Hennes fly til Bergen gikk dessverre i det vi svingte inn på parkeringa, men mitt hadde ikke fått oppdateringer. Etter en hektisk løpetur til gate viste det seg at piloten vår var i samme situasjon som meg, og også hadde kastet seg på en taxi til flyplassen. Det er lov å ha flaks i blant :)

Herlig utsikt på flyet nordover til noen av fjellene som ble besteget senere denne sommeren:

Tomma, Lovund, Træna
Træna i gullhav

Da jeg landet var jeg gira på tur. Siden Legdknubben var del av årets 10-på-topp Bodø ble det et enkelt valg for dagen. Vi kjørte utover og startet turen kl. 23. Helt innafor i midnattsolas rike!

I skogen på vei oppover
Mot Værøy og Mosken
Midnatt og sol

Gikk på litt oppover bakkene, men nådde ikke toppen før et godt stykke over midnatt dessverre. Uansett skinte sola, og det ga sol fra sjelden innfallsvinkel på fjellene her. Særlig så Legdnubben rå ut, men også resten av Børvasstindane var flotte! Lofotveggen i det fjerne stakk seg også bra ut.

Småtindan med måne
Saulo mellom Børtinden og Ryptinden
Børvasstindan

Knakk en øl på toppen før vi returnerte via Legdnubben. Sovnet som en stein og sov godt inn i lørdagen. Passet bra når dette var en regnværsdag.

Toppøl
Landegode med Bodø i forgrunnen og Lofotveggen i bakgrunnen
Nordover mot Steigtinden og Sjunkhatten Nasjonalpark mm.