Marifjell (05.04.2021)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Marifjell (718m) 05.04.2021
Visits of other PBEs Lauvåsvangen bomveg (325m) 05.04.2021

Satt av Hilde Kari og Torgard på Gardermoen som et symbol på at påsken var over. I bilen hadde jeg lagt langrennsskiene, og skulle sjekke skiforholdene til Marifjell. Det hadde kommet litt nysnø oppover veien, og fullparkeringsplass var et sikkert tegn på at det ville være bra skiføre. Jeg smurte noe klistergreier utenpå et gammelt lag med blå smøring, uten å ha noe som helst peiling på om det var bra. Feste skulle det vel bli i det minste

Hilde Kari på vei nordover
Nysnø i løypene i dag

Etter en kilometer var gått, innså jeg at jeg hadde parkert på feil parkeringsplass. Her var det stor oppstillingsplass til massevis av biler. Pytt sann, det er da bare sunt å gå ski under slike forhold. Jeg valgte å gå ytre variant, som er relativt flatt frem til Dalssetra. Her sluttet den ferskeste løypa, og det ble litt tråere med fiskebein og greier. Etter hvert oppe på toppen, der det blåste veldig mye i dag. Ble et kort toppbesøk før jeg begynte å skli nedover igjen. Ble fantastisk glid tilbaketil sivilisasjonen. Ved Dalssetra møtte jeg løypemaskinen som hadde kjørt opp nysnøen fra natta. Det ble en herlig glid herfra og tilbake til bilen! Vel tilbake spurte en kar om smøretips. Klister med blått under svarte jeg. "Det er det jeg har og" svarte han.

Hurdalsjøen
Toppen
Fantastiske løyper på tur ned