Høyest i nye Senja (20.04.2020)

Ascents Vassbruntinden (1,202m) 20.04.2020
Visits of other PBEs Tårnvatnet bomvei (45m) 20.04.2020

Etter noen uker gråvær, var det i dag meldt brukbart vær i nord. Jeg siktet meg derfor inn på en topp jeg har hatt i tankene lenge - Vassbruna (eller Leirtinden, Vassbruntinden osv..). Dette er etter årsskiftet 19/20 kommunetopp i den nye storkommunen Senja, og før det kommunetopp i Lenvik.

Siden dette ble vintertur, måtte jeg belage meg på noen ekstra kilometer med innmarsj, men det skulle jeg tåle fint. Parkerte ved bommen i Tårnelv, og betalte parkeringsavgift med Vipps (50 kroner). Møtte en lokalmann på parkeringa som anbefalte å følge nordsida av bekken på østsida av Tårnvatnet, noe jeg hadde i baktankene mens jeg gikk de første 1,5 km til Tårnvatnet på scootersporet.

Mot toppen fra Tårnvatnet. Ryggen på nordsida av bekken tydelig til venstre for den skydekte toppen.

Da jeg nådde vannet kunne jeg legge planer mens jeg hadde god utsikt til toppen de 2 kilometerne over vannet. Skodda kom og gikk i høyden, så jeg hadde ikke høye forhåpninger om sikt på toppen. Uansett så nordsida av bekken fin ut, og med så stabilt snødekke som er i nord nå, var det ikke av nevneverdig betydning at et par hundre høydemeter rett over tregrensa gikk i skredbratt terreng (30-35 grader). Dette ble derfor ruta opp. Over det bratte partiet var det glasert underlag, og jeg hadde ikke med skarejern til skiene. Beslutninga ble derfor å sette fra meg skiene, og gå på stegjern resten av veien til toppen. Jeg lagde også et gps-merke her i tilfelle det skulle skye til når jeg kom tilbake.

Skiene fikk stå ved 700 moh

Jeg siktet meg inn på pkt. 988, som var innhyllet i skyer, og holdt god klaring til de enorme skavlene i nord. Etterhvert kom jeg også inn i tåka, og det hele utartet seg til å bli en klassisk GPS-tur i whiteout. Jeg sørget for å sjekke ca. hver 50ende meter, og hadde samtidig 50 meter klaring til stupene i nord og øst, for å være på den sikre siden. Etterhvert fikk jeg glimt av vestflanken opp til toppen, og kunne begynne å stake ut en kurs. Dessverre ble glimtene kortvarige, og det var umulig å holde rett kurs. Derfor fortsatte jeg etterhvert med GPS-taktikken. Ved 1150 moh møtte jeg vegger av blomkålsnø, som ikke lot seg forsere. Dermed siktet jeg meg inn på sommerruta, da jeg antok denne kunne ta meg helt til toppen. Dette viste seg å stemme, og jeg kunne enkelt gå de siste meterne til toppen etter å ha rundet rundt klippene via sørvest. Toppen ble nådd med ytterste forsiktighet. Varden er plassert helt på kanten av stupet, så jeg nærmet meg ikke denne mer enn ytterst nødvendig for å føle meg komfortabel med å logge bestigning.

Toppvarden, utvidet av snø og is ca. 4-5 meter mot vest

Returen ble gjort i sporene jeg lagde på vei opp, før jeg tok på skiene igjen der jeg hadde satt dem ved 700 moh. I begynnelsen ble det skrensing på is, før jeg kom til mer solpåvirket snø som var deilig å gjort noen slush-svinger i. Etter å ha kost meg de siste høydemeterne i skogen, ble det staking uten feller på vannet, før en siste motbakkekneik opp til scootersporet. Deretter seilte jeg til bilen, godt fornøyd med dagens tur.

Fikk noen fine svinger etter litt isskrensing