Nibbi (16.12.2019)

Ascents Nibbi (1,741m) 16.12.2019

Natt til 16. desember fløy jeg hjem til juleferie fra Bardufoss. Fredrik foreslo tur til Hemsedal, og i været som var meldt var jeg ikke vond å be - Det skulle bli deilig å se igjen sola etter en måneds tid uten. Dessuten hadde jeg ikke fått prøvd randoskia så langt denne sesongen. Vi stappa i oss pølser og kaffe på Circle K Hallingporten, før vi freste videre opp til Ulsåk. Her tok vi av og kjørte til Løkjestølane der parkeringa for dagens tur var.

Herlige vinterformasjoner på Skogshorn
Første solgløtt på en måned - Deilig!

Det viste -10 grader ute, men det føltes ikke kaldt å kommme ut av bilen. Vi dro på oss randoutstyr og kom avgårde oppover bakkene mot Nibbi. Her var det fine spor å følge hele veien, og vi kunne nyte utsikten utover Hemsedalen mens vi gikk oppover. Snøen var god nede i bekkeleiet som går opp hele veien til toppen, og vi fant ut at det ville være best å kjøre ned igjen der. Snøen var mer variabel utenfor.

Storehorn stikker opp av tåka nede i Hemsedalen
Fredrik på toppen

Vel framme på toppen tok vi litt bilder og kledde oss om, før vi fikk en herlig nedkjøring fra toppen og helt til bilen. Annet enn et par haifinner (Den ene så alvorlig at jeg slo kolbøtte), kom vi ned til startpunktet, strålende fornøyde med dagens tur!