Litletinden og Skittendalstinden (23.08.2019)

Start point Dragvik (41m)
Ascents Litletinden (1,134m) 23.08.2019 09:43
Skittendalstinden (1,305m) 23.08.2019 09:43

Det var på tide å realisere denne goliat-turen i Skånland-fjellene. Fikk Dag med på prosjektet, og vi startet kjøringa fra Salangen tidlig på morgenen i et herlig vær.

Fin parkeringsplass ved stistart
Stetinden åpenbarte seg tidlig på turen

Vel framme i Dragvik parkerte vi i ei fin parkeringslomme med turskilt opp til Renskvannto, Stortinden og Litletinden. Turen startet opp i tett granskog, før det etterhvert åpenbarte seg utsikt i en vegetasjon som ble tynnere og tynnere. Stetinden markerte seg som et blikkfang i sør veldig tidlig, og flyaktiviteten på Evenes var også spennende å følge. Etterhvert kom vi opp til Renskvannto, og skrev oss inn i turboka her. Vi fikk fyllt vann på flaskene, som ble tømt fort i det fine været.

Innsjekk ved Renskovannto
Eggen mot Litletinden, med Skittendalstinden i bakgrunnen

Ruta videre bestemte vi å ta langs eggen til Litletinden, da vi hadde sett at det var en god mulighet for å komme seg opp. Den viste seg dog å være noe hårete, så etter et par luftige passasjer så vi vårt snitt til å evakuere ned fra eggen og ta normalruta opp. Meget løst ned fra eggen, så det tryggeste ville absolutt vært å følge denne hele veien. Uansett kom vi oss trygt ned, og fikk kavet oss bort til Litletinden. Her hadde vi ei god matpause, mens vi beskuet neste topp - Skittendalstinden. Den fremstod noe utilgjengelig fra vår vinkel, men vi visste at det skulle gå ei rute opp sørflanken.

Skittendalstinden - Tilsynelatende utilgjengelig fra denne kanten
Møysalen i det fjerne

Ned fra Litletinden fulgte vi sporadiske snøfelt, og kom oss smertefritt ned i skaret mellom de to. Dag bestemte seg for å vente i bunnen mens jeg skyndte meg opp på Skittendalstinden. Den tilsynelatende utilgjengelige sørflanken, viste seg nå å ha en godt vardet og tydelig sti hele veien opp til toppplatået. Det var med andre ord bare å gå inn i treningsmodus og trøkke til opp denne bakken. Da jeg bikket kanten etter ca. 20 minutter, la jeg fra meg sekken ved en varde, og fortsatte det siste stykket til topps.

Det åpenbarer seg ei grei rute opp sørflanken til Skittendalstinden

Utsikten var rett og slett upåklagelig. Her så man inn i Sverige, ut til Lofoten og Vesterålen, nordover mot spennende fjell i Skånlandområdet, og velkjente fjell i Salangenområdet, og sørover mot Stetind med mer. Nøt en liten stund, før jeg returnerte ned til Dag igjen. Han hadde tatt seg ei fin pause med vardebygging og kaffe, og hadde ikke lidd noen nød den naue timen jeg hadde vært borte.

Mot Rolla og Andørja
Harstad og Grytøya
Niingen foran Narvik og Narvikfjella
tilbakeblikk mot Litletinden og bl.a. Stetinden i bakgrunnen

Tilbake gikk vi opp i høyden for å komme på oversiden av bergene ca. 1 km øst for Litletinden. Det gikk fint, og det var bare å fortsette ned rødmerket sti fra Litletinden da vi kom inn på denne. Resten av turen var det bare å nyte utsikten utover Ofotfjorden, mens vi prosesserte dagens inntrykk. Vi avsluttet med Bjerkviking i Bjerkvik. Takk for turen!