Bursdagstur til Zakynthos' høyeste (18.06.2019)

Ascents Vrachionas (756m) 18.06.2019

Da jeg var på ferietur på Zakynthos fikk jeg fort for meg at jeg skulle på høyeste punkt på øya. Etter ei rask runde på Google fant jeg ut at dette var Vrachionas ca. midt på den nordlige halvdelen av øya. Etter å ha lest litt om turen forberedte vi oss på en relativt lang fjelltur i tropevarme. Kjørte med leiebil oppover bakkene fra Alykanas. Planen var å kjøre veien så langt vi kom, også gå resten. Etterhvert mistet vi telefondekninga, så vi kjørte på GPS, og prøvde å komme så nærme som mulig toppen. Det tok ikke lang tid før vi plutselig var ved et steinbrudd, og her gikk det overraskende nok asfaltert vei opp til oversida av steinbruddet. Parkeringa var rett på undersida av toppen, og GPS'en sa vi var nærmere 700 moh. Plutselig blei dette en veldig kort tur.

Grei vei til toppen

Parkerte i ei lomme straks veien gikk over til grusvei, og fulgte en veldig grei vei hele veien til toppen. Masse insekter her oppe, og noen rovfugler så vi også. Plutselig var vi oppe på toppen, etter en veldig behagelig vandring oppver. Tok noen bilder og greier før vi vendte nesa tilbake til bilen. Veldig billige primærfaktormeter det her. Utsikten var forøvrig sånn passe. Litt fjell og litt skog. Mye hav. Tilbake i Alykanas feiret vi 25-årsdagen min. Takk for turen!