Gaustatoppforsøk (01.04.2016)

Start point Tuddal Høyfjellshotell (850m)
Endpoint Tuddal Høyfjellshotell (850m)
Ascents Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 01.04.2016
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 01.04.2016

Sent torsdag 31. mars bestemte pappa og jeg oss for å gå på Gaustatoppen dagen etter. Været var meldt bra tidlig på dagen, og det skulle være gode forhold. Vi avtalte å reise fra hytta i Tuddal i 9-tida, og kjøre til Stavsro for å gå opp enkleste vei.

Vi våknet rundt klokka 9, så vi utsatte avreise ca. en time. I Tuddal sentrum ser vi at veien over til Gaustablikk er vinterstengt, som den vanligvis er. Vi hadde satset på at den fortsatt var åpen etter påske, da den faktisk var brøytet. Det viste seg at det snøfallet som hadde vært uka i forveien hadde gjort at veien måtte stenges igjen, Vi forberedte oss derfor på langtur fra Tuddal Høyfjellshotell. Dette la på ca. 10-12 km og 200 høydemeter på turen vår. Vi parkerte i ei ubrøyta lomme hvor det var parkering forbudt, men en lokal mann sa at det skulle gå greit på denne tida. Skia ble spent på, og vi fulgte veien opp mot Vinsjehytta. Vi tok av litt før hytta for å spare noen meter, og siktet oss inn mot skaret mellom Gaustaknea. Det ble satset på å tape minst mulig høydemeter på vei opp, og det klarte vi veldig godt. Fram mot kommunetoppen i Hjartdal mistet vi faktisk nesten ingen meter. Det klarte vi ved strategisk skrågåing. Da kommunetoppen ble dokumentert, satte vi fart mot toppen. Jeg var rimelig sliten etter to dager med fylkestoppbestigning i forveien, og det gikk ikke akkurat fort oppover siste kneika.

Oppe ved antenna spiste vi litt mat og anså mulighetene til å gå langs eggen til toppen. Det hadde vært skikjørere på eggen før, de går jo mot rennene for å kjøre ned disse. Disse gikk ikke så langt ut, og vi kunne ikke se at det hadde vært noen ute til toppen. På grunn av dette, og at det var veldig mye vind og to slitsomme karer ved antenna, valgte vi å ikke gå utover. Dette er uansett en topp jeg har vært på før. Turen ned gikk samme vei som opp, i veldig varierende snøforhold. Det var bare å konsentrere seg. Ca. halvveis ned skyet det også til, så det flate lyse gjorde turen ned enda mer utfordrende.

Vel nede ved bilen hadde den smeltet seg ned i snøen den stod parkert på. Da måtte spaden fram, og etter ca. 10 minutter arbeid ble bilen dyttet opp på veien. Turen ble avsluttet med boller og sjokolademelk på Joker Tuddal.