Rundtur fra Nordre Ål til Neveltoppen (16.07.2020)

Characteristic Jogging
Ascents Nevelfjell (1,090m) 16.07.2020 11:56
Slåsæterfjellet (1,064m) 16.07.2020 12:09
Balbergkampen (671m) 16.07.2020 14:31
Visits of other PBEs Skurvbrua (576m) 16.07.2020 09:46
Hunderseter-/Nysetervegen (567m) 16.07.2020 13:19
Balbergkampen utsikt (656m) 16.07.2020 14:34

Det åpnet seg opp en mulighet for langtur i dag, og hadde lyst å ta turen til Nevelfjell. Hadde også lyst til å finne en fin runde.

Fant fine stier oppover mot skistadion, og videre til Skurvbrua. Der fulgte jeg merket sti mot Nordseter. Hadde forventet noe bedre stier oppover dit enn det det var, da sommerstien i stor grad fulgte skiløypene, og dermed tvers over den ene myra etter den andre. Gikk derfor ikke veldig fort her, men kom omsider opp til Nordseter.

Fra Nordseter opp til Nevelfjell er det fine stier, så det gikk radigere. Det ble totalt 17 km opp til toppen. Derfra ønsket jeg å løpe over til Slåsæterfjell og ned til Slåsetra. Fant en sti ned etter litt leting, og det var en rask overgang fra høyfjellsterreng til tett og fuktig skog. Kanskje ikke en mye brukt sti, men tydelig nok. Passerte Slåsetra, som kun var noen gamle tufter, og videre ned til hyttefeltet Slåseterlia.

Endte ute på hovedveien opp til Pellestova, så det ble asfaltløping et par-tre kilometer. Men fra bommen var det en fantastisk fin sti over til Balbergskaret. Denne var skiltet som en sykkelsti.

Selv om jeg hadde slitne bein nå, ville jeg ta turen oppom Balbergkampen også (ikke helt lurt med den treningsøkten i hoppbakkene dagen før). Angret ikke på at jeg gikk opp her, da jeg møtte på en elg rett under toppen. Den sto og spiste rolig rett ved stien, og enset ikke meg eller de andre som også sto og observerte den. Den spaserte rolig over stien og fortsatte og spise. Jeg gikk rolig forbi på stien med elgen bare 10 meter unna.

Ned tok jeg strakeste veien, og fortsatte ned Gamleveien til Ekrom, og tilbake til utgangpunktet.
Fornøyd med 37 km på en fin dag for langløping.

Myr på myr på vei mot Nordseter.
Hytta på Nevelfjell. Ikke så mye folk i dag.
Slåsæterfjell.
Stikryss ved Slåsetra.
Nydelig foss langs stien mellom Hafjell og Balbergskaret
Møtte på denne elgen rett ved utsiktspunktet på toppen av Balbergkampen.