Gygrestolfjellet (16.02.2020)

Ascents Gygrestolfjellet (490m) 16.02.2020 15:08
Visits of other PBEs Gygrestolen parkering (125m) 16.02.2020 13:21

Med barna på vinterferie, kunne kona og jeg ta oss en tur for oss selv. Regn og dårlig vær på formiddagen, men så på yr at det skulle lette og bli fint utover dagen. Fant ut at vi skulle ta en tur til Gygrestolen, et sted vi aldri har vært før.

Kjørte oppover i pøsregn, men det lettet etter hvert, og det var opphold når vi startet fra parkeringen. det var mer snø i Bøområdet enn i Grenland, så vi gikk på stier med hard snø og noe is. Men stort sett greit oppover, selv om det var mer utfordrende forhold nærmere toppen med glatte svaberg. Underveis begynte det å regne litt igjen, og etter hvert gikk det over i sludd. Men når vi endelig kom til toppen lettet det opp og vi fikk flott utsikt og til og med litt sol. Men kraftig vind gjorde at det ikke var aktuelt å sette seg ned, så det ble et kort opphold på toppen.

Tok rundløypa ned igjen andre veien, som var en bedre sti uten så mye is og snø. Relativt vått mange steder, da noen stier var store bekker.

Til tross for skiftende værforhold ble det en flott tur.

Spesielle fjellformasjoner
Det blåser på toppen
Utsikt opp på Gygrestolen fra stien på vei ned