Venehei og Oddevassheia, kommunetopper Kvinesdal og Hægebost (11.05.2020)  5

Ascents Oddevassheia (966m) 11.05.2020 14:35
Venehei (992m) 11.05.2020 14:36
Visits of other PBEs Parkering Knaben Kapell (620m) 11.05.2020 12:17

Startet fra Knaben camping med skia på skuldra. Valgte dessverre en litt feil rute opp lia (feil blåmerka løype), men etter litt baksing på glatte skistøvler kunne vi spenne på oss skia. Ble en litt dårlig start med lyskestrekk og brekt stav, men skam den som gir seg. Etter hvert fant vi noen gamle skispor som vi fulgte forbi Finndalsvatnet. Derfra fulgte vi Finndalen nordover og fortsatte vest for Blåknuten, før vi kunne se dagens første mål Venehei. Skareføre, motvind og litt feil smøring... Lett oppstigning og rast på toppen. Topprasting er oppskrytt når det blåser 8 m/s.....
Samme vei tilbake ned Finndalen i medvinden. Fulgte så en kvista løype i retning Oddevassheia. Trodde løypa gikk mot toppen, men den viste seg bare å fortsette østover så vi dreide bare av mot toppen. Ingen ideell linje, men vi kom til slutt fram til målet. Blåste fortsatt en del så vi vendte ganske fort nesa hjemover. Bedre trase ned fra toppen og deretter var det bare å følge våre egne spor tilbake mot Knaben. Takket være noen gamle skispor fant vi nå en bedre vei ned mot Knaben, selv om vi måtte bære skien mesteparten av lia.
Flott område for vårskiturer og vi var dessuten heldige med skare som ikke gikk i oppløsning utover dagen.