Et kommunetoppraid (30.09.2014)

Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 30.09.2014
Vardås (88m) 30.09.2014
Østento nord (118m) 30.09.2014

Jeg definerer meg vel egentlig ikke som kommunetoppsamler, men mer som vedheng til en. Dessuten i støtteapparatet. Etter at jeg ble lurt(?) til å registrere meg på Peakbook har det blitt litt viktigere å passe på og registerre turene mine. Siden samleren i familien neste har dekket hele hjemfylket og dessuten var på vei til Brasil tenkte jeg å bruke en dag på å raske med meg de 8 toppene som gjensto i hjemfylket. Som sagt så gjort og utsyrt med et antall kartklipp fra norgeskart.no dro jeg avgårde en lørdag i fint høstvær.

• Gastgiveren - Sarpsborg: Kjørte inn til Harehjellhytta (til tross for at det sto at bommen kunne stenges på kort varsel). Her har jeg vært noen ganger før da dette er Østfolds skieldorado (!) med stor kunstsnøanlegg. Fant fram sykkelen og syklet til der stien til Gastgiveren tar av fra veien. Her var det en bil parkert med en jeger lett henslengt baki. Herfa lett jogg opp mot toppen. Triggpunkt på toppen, men ikke noe særlig utsikt. Dessuten så det ut som om forsvaret har et anlegg her. Samme vei tilbake. Tid 30 minutter. GPS spor her
  • Danserfjella - Råde: Parkerte på en lite stikkvei med bom ca 20 meter før skiltet for kommunegrensa til Skiptvetdt. Jogget lett innover stien og holdt til høyre i første stikryss. Kom etter hvert til et par store myrer og hold sydkanten ved begge myrene. Her gikk det et slags stitråkk. Etter myrene dro jeg langs et drag og over en ny myr før jeg kom fram til åsen med toppunktet. Fant raskt røysa som markerte toppen. Nesten samme vei tilbake, men kansje i en enda bedre trase. Ganske fornøyd med å finne denne så lett da samleren i familien har rotet seg bort her og ikke funnet toppen. Tid 27 minutter. GPS spor her.
  • Taralrudåsen - Våler, Taralrudåsen SØ - Skiptvedt: Tok av skogsbilveien mot hyttefeltet Tveitåsen og kom etter hvert til en bom. Fram med sykkelen og videre innover til hyttefeltet. Satt fra meg sykkelen og fulgte kartet mot pasasjen mellom vannene ved Streperthølet og Mortetjern (eller er det Langtjern og Trolltjern derom strides kartene). Rett før pasasjen fant jeg en blåmerket sti som faktisk gikk over pasasjen mellom vannene. Her forlot jeg stien og fulgte kartet mot toppunktet i Skiptvedt. Fant stolpen som markerer toppunktet støttet opp av noen steiner. Holdt litt lenger øst på vei tilbake og da fant jeg noen små stitråkk som ledet meg ut på en blåmerket sti. Tok ikke av tilbake til pasasjen mellom vannene, men fortsatte nordover til hytta nord for Mortetjern (Trolltjern). Heldigvis fortsatte stien opp på Taralrudåsen og fram til tårnet på toppunktet. En liten utfordring å ta seg opp i tårnet så jeg lot være. Fulgte derfor stien videre tilbake til Tveitåsen og så sykkelen tilbake til bilen. Jeg hadde nok tjent endel tid på å følge samme sti som jeg fulgte tilbake også på vei ut, men kartet mitt manglet disse stiene. Tid 55 minutter. GPS spor her.
  • Spydeberg varde - Spydeberg: Parkerte ved saga(?) rett syd for krysset Fv240/242 da det på skogsveien sto at veien var privat. Tok sykkelen fatt og kunne sykle helt opp til myra noen hundre meter før toppen. Fulgte stien videre innover langs østkanten av myra, men var litt uoppmerksom og havnet etter hvert på ei hytta. Sjekket kartet og da var jeg en ås for langt syd. Forsatte nordover over en bratt dal og fant lett det nedraste tårnet på topunktet. Skippa hytta på vei tilbake og gikk langs med myra. Her kan det nok bli ganske vått, men nå gikk det greit. Full fart på sykkelen ned igjen. Tid 36 minutter. GPS spor her.
  • Rambergåsen - Moss: Etter en bedre lunsj hos Jordbærpikene i Mosseporten handlesenter, kjørte jeg ut på Jeløya. Her parkerte jeg på parkeringsplassen på østsiden av Rambergveien rett syd for toppen. Litt mett, men rask gange langs stier til toppen som var markert med skilt. Tok en litt annen sti tilbake. Her møtte jeg forøvrig en forvirret syklist som ikke helt visste hvor han var. Tid 11 minutter. GPS spor her.
  • Varden - Rygge: Siden jeg er gammel orienteringsløper valgte jeg selvfølgelig rett på veivalget her. Parkerte på en lit lomme langs Fv 119 rett øst for toppen. Ikke et helt heldig valg da turen startet med et forferdelig hogstfeldt. I naturreservatet ble det finere skog og jeg kom til slutt inn på en liten sti som gikk til toppunktet. Her var det et fint tårn og dagen først utsikt ble nytt. Tilbake valgte jeg å følge den lille stien så lenge som mulig, men måtte krysse rett gjennom terrenget ved hostfeltet de siste 2-300 metrene. Krattete og fælt. Mange stier i området så det finnes ikkert bedre ruter enn min. Tid 23 minutter. GPS spor her.
  • Østentorøysa - Fredrikstad: Parkerte lang Fv 117 ved veien opp til skytebanen. På med lykt da det hadde begynt å mørkne og så veien opp til skytebanen. Fant et lite stitråkk som endte opp i et gammelt hogstfeldt. Ante at toppunktet lå i tettskogen syd for hogstfeltet og fant ganske greit røysa med skilt om tysk observasjonstårn inne i tettskogen. Det var nå blitt litt mørkt og jeg måtte tenne lykta for å ta bilde av skiltet. Sløvet litt på hjemvien og da jeg kom ut på en vei som gikk bort til noen hus og en gård skjønte jeg ut fra kartklippet jeg hadde ikke hvor jeg var. Måtte derfor ta fram GPSen på telefon for å komme på rett spor. Flaut! Jeg skulle tro at det faktisk er like greit å kjøre inn denne veien i steden for å parkere ved vien til skytebanen. Tid 21 minutter. GPS spor her.

Da er alle kommunetopper i hjemfylket besøkt, og som topper er de vel ikke mye å skryte av. Bare et par har naturlig utsikt og man blir i hvert fall ikke høyderedd. Men flere av dem byr på fine skogsturer og 3-4 har faktisk utkikkstårn. Det anbefales dessuten å bruke sykkel på en del av dem da de ofte ligger langt inne i skogen, men med skogsbilveier i nærheten.

Gillingsrød

Written by morsor 15.10.2014 00:24

Du er o-løper? Danserfjella ligger som du kanskje vet på Fredrikstad SKs kart Gillingsrød som ble brukt til Blodslitet i 97.

Måp!?

Written by bakken59 05.10.2014 09:39

Vi har registrert denne dagen din, og Tom sukka høgt: endå ein som har tilta! Eg erklærer meg djupt imponert, men tykkjer du skal pakke bort dette med at du ikkje eigenleg samlar no.

Sv: Måp!?

Written by vedhenget 06.10.2014 12:50

Har nok ikke tilta ennå (håper jeg). Og samler må jeg vel innrømme at jeg gjør siden jeg registrerer dem. Og hjemfylket bør jeg jo ha dekka, dessute var det jo greit å sjekke at det gikk. Men du får trøste Tom med at jeg nok ikke er på samme nivå som et par kvinnelige bekjenskaper.

Gleder meg

Written by anneirik 02.10.2014 03:17

Gleder meg over glade beskrivelser og satsing på flere kommunetopper sammen. Blir nok rekord med antall kommunetopper på en dag, dette!