Lauparen - En heftig travers (25.02.2020)  6

Sunnmørslauparen (1,254m) 25.02.2020
Sunnmørslauparen Ø (1,256m) 25.02.2020

Norges største PF-topper

Startet fra Ålesund kl 07 i morges og parkerte ved langrennsløypa i dalen hvor det var oppkjørte løyper til Grytalisætra (1.6 km). Herfra ble det offroad i en halvmeter pudder. Rundet Blåfjellet og tok sikte mot ryggen opp til Sunnmørslauparen. Vi valgte venstre side og kom til et platå hvor utsikten åpnet seg mot Lauparen. Herfra så den rimelig brutal ut og vurderte om vi valgte riktig topp i dag. Fortsatte til fots med stegjern pga hardbanka is til Sunnmørslauparen. Det ble en god del vind resten av turen. Skled ned til bunnen av skaret og parkerte skia. Ryggen begynte relativt greit, men ble ganske smal på noen partier. Da det var ca 150 hm igjen måtte vi traversere over et renneparti stappfullt av snø. Gravde en snøprofil, men fant ingen svake lag. Min turpartner valgte å vente her mens jeg traverserte over ryggen. Rimelig bratt resten av rutevalget. Gode fottak og økstak føltes trygt til jeg kom til det siste partiet med steinharde ispartier. Her hadde det vært fordel med 2 isøkser. Etter en del sparking og hogging kom jeg omsider opp. Utrolig deilig følelse å se skiltet på varden med Lauparen. Var ikke lenge på toppen da jeg tenkte på det isete partiet på returen. Alt gikk fint og vi kom oss trygge ned. En fantastisk dag i godt vær.

Bilder

starten på dagen
her er vi ved Heivatna ca
Richard spaner mot Lauparen
En pust i bakken
Portrett
Endelig toppen!
Rimelig store fonner på kanten her..
Det føykes
Traversen over snørenna
Dags for nedkjøring i fantastisk pudder
Takk for turen

Ny og gammel kommunetopp

Written by otto 25.02.2020 22:02

Gratulerer med en heftig vinterbestigning. Flotte bilder som vanlig.. Tryggere på Smøla og Frøya.