Store Russetinden - Balsfjord (17.08.2019)

Ascents Store Russetinden (1,405m) 17.08.2019

Idag hadde jeg meldt meg på tur med DNT Tromsø. Kjørte fra Tromsø kl.09 til startstedet ved Nordkjosbotn. Herifra fulgte vi stien langs hovedveien og fortsatte på en traktor/firhjuling vei. Gikk så over til helt grei sti. Var mye greier i begynnelsen så det tok sin tid. Noen i turgruppa var ikke o særlig god form så det føltes som Slow Motion. Det var bare å smøre seg med god tålmodighet. Var helt skyfritt i begynnelsen og grei temperatur. Vel oppe på 400 moh forsvant stien. Herfra var det bare å følge de små vardene som ikke engang er synlig på 1m :P Vi gikk nesten opp til Russetindbreen før vi la ruta rett opp mot toppen. Her var en del løs grus og stein så det tok sin tid opp til toppen. Vi brukte 4,5 time til topps. Trodde toppen skulle være råere med tanke på hvor fin den ser ut på avstand. En helt grei tur, men ingen højdare. Returen tok lang tid for noen, men vi kom oss til slutt ned etter nesten 8 timer på tur.

kommet oss litt igang
etter skyggepartiet kom vi oss endelig inn i sola