Oksskolten i trope-varme! (27.07.2019)  5

Ascents Oksskolten (1,915m) 27.07.2019
Visits of other PBEs Laurisbukta parkeringsplass (555m) 27.07.2019

Kjørte fra Bodø dagen før etter en flott dag i klatrefeltet Bratthammaren. Tok sin tid å kjøre sørover og bedre ble det ikke etter vi tok av E12 og frem til stistart for Oksskolten. Den veien var meget drøy.
Våknet opp til kanonvær og etter en god frokost freste vi avgårde. Fin sti til ryggen på 855moh og fra her og mot bretunga kom den og gikk. Gikk litt feil fra ryggen, men fikk fort rettet oss mot bretunga. Ved breen kom stegjerna på og gikk veldig greit å komme over. Et parti var det veldig smalt hvor vi måtte traversere mellom to bresprekker.
Over breen var det null sti, men overraskende lettgått. Var kun siste ryggen opptil toppen som hadde masse ur.
På toppen var det godt å varmt med en liten bris. Fantastisk utsikt i alle retninger. På veien ned fant vi en del snøfelt som sparte knærne våres en god del.
Når vi var nede ved bilen holdt vi på å dø, gradestokken viste nemlig hele 34gr!!

Utsikt mot Austre Kjensvatnet
Enden av breen

Bra info

Written by dr_oyvind 07.08.2019 22:49

Takk for at du la ut bilde om snøfri bre, da kunne jeg ta turen inn med visshet om at det var blåis. Jeg turte derimot ikke gå over rampa på isen ved utløpet av elva, det så noe skummelt ut! Jeg var ikke keen på å bade!