Mykjetinden - Senja (11.07.2019)  4

Ascents Mykjetinden (605m) 11.07.2019

Damene ville holde det enkelt idag med å ta seg en tur til Kyle. Jeg tenkte litt annerledes og ville til Mykjetinden. Begynte fra hovedveien og basket meg gjennom en god del dårlig terreng. Gikk vel så og si opp til tregrensa før jeg så noen antydninger til sti. Ingen sti og skryte av, men du får et lite inntrykk av de få som går der går. Så lenge man følger ryggen så er alt tipp topp. Før siste stigninga opp til toppen blir det litt luftig, men relativt trygt. Man finner bolter i fjellet her og der som viser at det er mange som bruker tau. Siste 50hm er det rimelig bratt, men om en er vant til en del klyving så går dette greit. Mange brukbare grep oppover. Også en god del løs stein opp siste bakken så er greit å kjenne på taka opp å ned. På vei ned tråkka jeg på et parti av fjellsida på størrelse med en 75" tv som slapp. Det buldra godt nedover lia. På toppen fikk jeg litt tåkeslepp, men ikke helt den klare utsikten man ønsker. Uansett var det tøft med litt tåketeppe.
Luftig og artig klyving på denne, men anbefaler ikke høydeskrekk! :P

Mykjetinden til høyre
Dårlig terreng til å begynne med
Bedre lengre oppe på ryggen