Hansbakkfjellet - Overraskende godbit (07.06.2019)  6

Ascents Eidislitinden (794m) 07.06.2019
Hansbakkfjellet (895m) 07.06.2019

Etter en tur til Hatten igår kjørte vi nesten til Skutvik og slo opp camp ved Sleppen klatrefelt. Dagen begynte grått så vi bestemte oss for å klatre litt. Fikk vel en drøy time klatring før regnet kom og med det pakket vi ned og dro til nærmeste butikk og spiste lunsj. Været skiftet fort under lunsjen så var bare å hive seg avgårde. Vi kikket først på Vågsfjellet, men det var Hansbakkfjellet som så mest interressant ut.
Vi kjørte av mot Hoffmansfjell og og tok veien mot Hestbakken og parkerte ved et gammelt hvitt hus. Videre står det skiltet privat vei, men bare snakk om et par hundre meter. Gikk opp private veien til et nytt hus og da gikk vi til høyre hvor stien starter noe grodd igjen, men relativt lett å se. Etterhvert blir det pansersti gjennom furuskogen og god sti nesten opptil passet mellom Eldridtinden og Eidislitinden. Litt etter furuskogen så deler også stien seg, men da er det bare å holde til høyre.
Første ordentlige oppoverbakke til Eidislitinden bydde på mye artig klyving. Fra toppen her gikk vi en meget artig travers. Siste bakke opp til Hansbakkfjellet var det også litt klyving før vi kom til en meget pent kledd gresstopp. Rå utsikt i alle retninger og ikke minst Hamarøyskaftet!
Anbefales!

Start
Snart ute av skogen
Eldridtinden
Hamarøyskaftet dukker frem
Skippy koser seg
Tøff travers
Eidislitinden ser rå ut fra denne vinkelen
Nesten på toppen
Gresskledd topp
Endelig på toppen
Flott utsikt
Måtte ta et bilde til av denne
Overnatting ble i Buvåg
Drone
Drone av Hansbakkfjellet

Missing title

Written by Skippy 09.06.2019 18:00

Tusen takk for en rå tur!