Rødtinden (Raudtinden) (13.02.2019)  5

Start point Susannajorda
Endpoint Susannajorda
Ascents Rødtinden (776m) 13.02.2019

De siste dagene har det vært en god del dårlig vær, men litt snø kom det også. Våknet opp idag til kanonvær og da var det bare å pakke og hive seg ut. Dette kan hende blir den siste dagen for en periode for imorgen er det meldt et Satans vær her oppe. Varmegrader og masse regn er jo ikke akkurat det vi vil ha nå.... Æsj æsj æsj!
Turen fulgte jeg i spor opp mot Buren, men dreiet rundt Buren på venstre side på en stor hylle. Her valgte Skippy (Innika De Rosa) og være fornøyd for dagen, men jeg fortsatte videre mot mitt mål. Det var en god del nysnø i fjellet så holdt meg ganske nærme til berghyllene. Noen steder var det voldsomme mengder med snø og da snakker vi mage høyde.... Voldsomt slit! Fulgte videre opp mot ryggen, men la meg litt på nedsiden. Gikk greit å gå på ski til hit, men mere is og ganske bratt gjorde at jeg parkerte skiene her. Isen forsvant fort og mengder med snø slet jeg meg igjennom. Kom litt høyt opp på toppen før Rødtinden (Luretopp) så måtte sleppe meg en del ned og videre mot siste bakke. Her hadde jeg kanskje litt under 100hm igjen å gå, men her brukte jeg definitivt mest tid. Tror jeg brukte godt en drøy time opp. Masse snø og bratt gjorde at det ble veldig vanskelig å bevege seg. Prøvde å finne berghyller og stein så jeg kunne dra meg opp med isøksa....
Kom opp til slutt med en fabelaktig utsikt i alle kanter.

Ingen spor eller info da jeg fortsatt venter på ny ladekabel til Gps'n.... Shit!

Skippy på vei opp
Her dreier jeg rundt venstre siden av Buren
Parkerte skia her
Rutevalg

Rødtinden

Written by BjørnF 13.02.2019 20:56

For noen superflotte bilder. Er slik at en skulle ønske en var ung igjen.

Sv: Rødtinden

Written by uglefisk 15.02.2019 01:01

ingen er for gammel til denne turen :)

• +

Sv: Sv: Rødtinden

Written by BjørnF 15.02.2019 09:57

12/2 ikke 13/2

Written by otto 13.02.2019 18:52

Så litt kronglete ut, men sikkert en fin tur. Alpint på Kvaløya.