Store Lakselvtinden - Råtass! (07.09.2018)  6

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Lakselvtinden (1,617m) 07.09.2018

Da var dagen kommet for å erobre tinden, som var planlagt på ski. Sola skinner fortsatt så da tenkte jeg hvorfor ikke prøve denne på høsten. Det ble enklere sagt enn gjort viste det seg.
Parkerte på Tomasnes i Lakselvbukt ved noen koselige hytter. Ble ikke akkurat super motivert ved å se på denne brutale motbakken. Turen startet gjennom litt kratt og kjerr med en del stor stein. Fulgte bekken til å begynne med, dreide til venstre og kom opp til høyde 450. Over denne kneika var det brutalt å se alle steinen som lå videre oppover. Så her var det bare å bite i seg neste etappe. Gikk forsåvidt greit til å begynne med, men etterhvert som man tar høyde blir steinene mindre, og fører til "ett steg frem og to tilbake". Brukte mye krefter på dette.
Fra ca. 1100 moh og opp til Fredens Plass eller hva det heter ble det veldig bratt. Prøvde å sikte meg inn på større steiner, som sitter bedre. Her kom det også et snøfelt på ca 200 høydemeter som var knall hardt. Ingen vei opp på noen av sidene. Spente på meg stegjerna og tok isøksa fatt, men kan ikke si jeg liker å gå så bratt på hard snø. Fortsatte rolig og kontrollert over snøfeltet og videre opp til Fredens Plass. Hele veien opp lå i skyggesiden så var utrolig digg å få solen midt i fjeset når jeg kom opp.
Siden dagen før tenkte jeg på om turen kunne gjennomføres så sent på sommeren med tanke på den siste renna opp til toppen. Så det var virkelig spenning når jeg kom opp i skaret for å ta meg en nærmere titt. Jeg skjønner godt at denne er mye enklere vinterstid når renna er fylt med snø.
Snøen lå opp drøye 50 høydemeter før det ble bart fjell. Heldigvis så har sola stått på her siden morran og tørket opp berget. Utfordringen ble det jeg hadde sett for meg, vanskelig. Det ligger masse løs stein hele veien opp og med utsatt klyving. Fortsatte varsomt og passet på trygge plasseringer for arm og bein. Kom noen overraskelser også hvor fjellet var ganske porøst. De vanskeligste klyve partiene fokuserte jeg enda mere på, med tanke på at jeg også skal ned igjen. Meterene forsvant og plutselig var jeg oppe. FOR EN FØLELSE! Utsikten var helt formidabel i alle retninger. Det ble en god pause her oppe! Eneste dumme var at jeg glemte matpakka i bilen så det ble bare en kvikk lunsj og en cola for å holde energi nivået oppe.
Nedturen gikk bedre enn forventet, men utløste ganske store steinsprang. Så det var bare å ta seg god tid. Når jeg kom ned til ca 900m da klarte kroppen endelig å slappe av igjen.
Kan trygt si at jeg ikke anbefaler denne på sommerstid. Lyngen er ment for snø og med ski på beina! Det var absolutt en helt rå tur med mye spenning og nerver! Takk for turen Store Lakselvtind.

Dronefilm:

Utsikt mot Lille Piggtinden
Her begynte snøpartiet opp mot Fredens Plass
Første blikk mot den siste renna
Imbodentinden bak
Tomastinden
Skrekk og gru opp renna
Siste klyve partiet til toppen
På toppen
Jiehkkevarri bak
Opp opp opp

Majestetisk vakkert!

Written by Eikås 10.09.2018 21:17

Steike for ein film...Her vart eg dradd inn i eit mektig natureventyr, eg likar godt! Er imponert :)

Sv: Majestetisk vakkert!

Written by uglefisk 10.09.2018 21:19

Takk for det. Lyngen er noe for seg selv. Mektig og majestetisk. Men tryggest og best på vinterstid :)

Be careful Paal !!!!

Written by Togra 08.09.2018 09:43

Jeg er veldig glad for at dette gikk bra. Sikkert en fantastisk opplevelse. Flotte bilder. Men sånt som dette må du ikke gjøre igjen!!

Sv: Be careful Paal !!!!

Written by uglefisk 08.09.2018 21:50

har da kontroll skjønner du :) Noen ganger må man pushe grensene litt for å være den beste =)

Oi Oi

Written by otto 08.09.2018 08:50

Det må jeg si var litt av et fjellområde. Ikke en typisk "Ti på topp" dette nei. Vanvittig bra fil fra Norges råeste fjellområde. Blir faktisk litt tamt i Jotunheimen.

Du er helt rå!

Written by Skippy 07.09.2018 23:10

For en tøffing �

Sv: Du er helt rå!

Written by Skippy 08.09.2018 11:57

På den annen side etter jeg har sett på filmen..du må være forsiktig!!