Knalldag til Pico Aneto (20.06.2016)

Ascents Aneto (3,404m) 20.06.2016

Etter et par dager i Barcelona tok vi turen til Andorra for en natt før vi fortsatte til Benasque. Her brukte vi et par dager først til å forhøre oss litt om rutevalg osv. før vi satte igang. Timingen med turen ble perfekt da vi bestemte oss for å bli litt bedre kjent med stedet for å gjøre litt andre aktiviteter. Dag nr. 3 viste seg å være helt perfekt i forhold til vær og vind. Vi våknet opp i Benasque kl. 06.00 til knallblå himmel og ingen vind. Etter en god frokost tok vi bilen fatt og kjørte mot Hospital de Benasque og håpet på at veiarbeidet herifra og inntil La Besurta var ferdig. Tidliger har denne siste biten vært stengt, men viste seg nå å være åpen. Vi parkerte bilen på parkeringsplassen i La Besurta hvor starten på turen var.

Parkeringsplassen i La Besurta.

Vi startet på en meget tydelig sti hvor de har lagt ut steinblokker for å markere veien opptil Refugio de la Renclusa. Mange mener at man burde gå hit først for å overnatte for så å sette inn toppstøtet dagen etter. Veien opp hit er uansett gjort relativt kjapt så dette mener vi er bortkastning av tid.

Refugio de la Renclusa

Etter passeringen av denne hytta fortsatte vi videre på stien bratt oppover mot Maladeta. Vi møtte på snø ganske tidlig så her var det bare å spenne på seg stegjernene videre oppover.

Her startet snørenna.

Videre oppover gikk det til vi nådde cirka 3000m hvor vi hadde en liten pause. Her kommer det en brå venstresving hvor man går gjennom en sprekk i en fjellrygg hvor man først får øye på selve Pico Aneto.

Utsikt mot Frankrike
Første utsikt mot Pico Aneto

Herifra var det bare å følge sporene som skrår seg sakte men sikkert opp til Aneto. Her var det fortsatt vindstille og varmt så det var bare å kle av seg. Når vi nærmet oss selve toppen begynte det å blåse litt, men klær har vi. Siste bakken kjente man litt at man var i høyden, men ingenting å bry seg om.
De siste 50m for å nå toppunktet så smaler det seg inn til en ganske spiss rygg hvor det er rimelig luftig. Mange brukte tau på denne passeringen, men som gode nordmenn vi er så håndterte vi dette uten sikring ganske så bra.

Siste biten før siste motbakke.
Siste partiet hvor det anbefales taubruk.

Selve toppunktet var det en del vind, men ikke spesielt kaldt. Tok oss en liten pause her før vi returnerte. Toppunktet hadde et stort kors med en fantastisk utsikt til alle kanter!

Utsikt mot veien vi kom opp.
Taket av Pyreneene.

Etter et kort opphold til topps beveget vi oss tilbake før vi hadde en fantastisk lunsj og en lang pause.
En tur som ikke er altfor krevende, men helt fantastisk. Anbefales!
Tid t/r: 7 timer
Høydemeter: ca. 1800m

Takk for flott turrapport

Written by Stigun 16.07.2016 23:57

til det absolutte toppunktet i Pyreneene! Godt informativ og definitivt inspirerende!