5 kommune entusiaster på samme tur (04.08.2008)

Ascents Reinspælen (1,118m) 04.08.2008

Vi kjørte til Løbergsbukta på E10 og parkerte der. Valgte en rute rett opp ryggen i nordlig retning til høyde 445moh. Herfra videre over Løbergsaksla og over Geitryggen. Passerte på østsiden av vannet på 639moh. Videre opp i nordlig retning på en naturlig rygg til den høyeste toppen på Tverrelvtindan som kalles REINSPÆLEN 1118. Glimrende utsikt mot Møysalen og tindrekkene i sør. Litt luftig på ryggen mot det høyeste punktet. Ideelt og nå denne toppen etter at snøen er borte litt sent på sommeren. Idag var et perfekt tidspunkt. I varden ligger det en hvit boks hvor man kan skrive seg inn. På returen valgte vi en alternativ rute. Fra toppunktet på Geitryggen gikk vi rett ned i Løbergsdalen og krysset Løbergselven like vest for Løbergsvatnet. Her går en sti som fører rett ut til E10. Rutevalget ned er ikke og anbefale pga. noe uryddig terreng ned lia mot Løbergsdalen.
Knall vær hele turen! Med på turen Inger Lise, Johan, Anneli og Paal Andre.
Lengde - Tid 5timer 45min t/r.