Langdryg, men flott rute (16.09.2008)

Ascents Isfjellet (1,375m) 16.09.2008

Vi parkerte ved settefiskanlegget ved E6 nær Skarvdalen på sørsiden av Kåfjorden.
Forhørte oss med en av de ansatte om beste rutevalget til dette fjellet. Han nevnte stien
innover Skarvdalen og da ble valget lett. Etter 15min gange inn i dalen krysset ei bru elven og vi fulgte stien på østsiden for den. Passerte et gammelt gruveområde langs stien. Fortsatte helt inn i dalbunnen til Kopperlia. Her ligger ei gamme og hytte på østsiden der hvor tregrensen slutter. Gikk bratt opp til vannet Bievlajavri og videre over brua (8km hit). Fortsatte i lett terreng på sør-siden for vannet! 1km etter vannet går en elvebotten opp nord for elva Moldojohka. Dette var en elegant rute videre oppover i steiura. Innerst i kvælvet bratt opp til det flate topp-platået rundt toppen på ISFJELLET 1375.
Stor varde med en bok uten kulepenn. Siste besøk her var i juli 2003! Denne toppen blir ikke mye besøkt.! En del nysne på toppen. Ble et kort
opphold i den kalde vinden. Flott vær og utsikt! På returen traff vi et par jegere, som hadde fått 2 ryper. Her ble det en rast og prat med lokale folk.
Lengde 25,7km - Tid 8timer (4.2timer opp) - 1450Hm.