250hk inn Altevannet (30.07.2009)

Ascents Rohkunborri (1,660m) 30.07.2009
Rohkunborri sør (1,649m) 30.07.2009

Hadde på forhånd vært i kontakt med www.villmarkstur.net ved Lennart Kvernmo (90231364). Vi kjørte fra Bardu og inn til Altevannet på venstre side for demningen. Der oppe er det en imponerende stor p-plass for båter, hengere og biler. Vi hadde knallvær nok en dag og satt kursen innover det 52km lange vannet. Det gikk unna med 250hk på blikkstille vann. Vi ble satt av ca halvveis. Startet å gå i strandkanten rett nedenfor høyden Gaiselahku. Her var en fin oppgang gjennom skogen til den naturlige sør-øst ryggen som går i retning Rohkunborri. En grei og lettgått tur til ROHKUNBORRI SØR 1649 moh. Litt ned herfra og opp til hovedtoppen på ROHKUNBORRI 1659. Det er en liten varde like ved høyeste punkt. Vi hadde utsikt mot morgendagens mål Njunis i nordøst. Ellers utsikt mot Kebnekaise-massivet i sør. Det ble en kjapp retur rett ned til Altevannet. Fikk god hjelp av noen store snøflekker. Mye løs stein så denne ruten er kanskje ikke å anbefale. Vi nådde strandkanten ved bekkene som kommer fra kvelvet mellom hovedtoppene på Rohkunborri. Uglefisk løp fra oss andre ned på 40min! Like etter kom Lennart og hentet oss. Med på turen Inger Lise, Johan og Paal Andre.