Radarstasjon og anleggsområde (31.07.2009)

Ascents Njunis (1,717m) 31.07.2009
Njunis Sørøst (1,637m) 31.07.2009

Hit går det faktisk en 9km lang tunnel helt til toppen. Starter like ved gården Frihetsli. Her har forsvaret virkelig tatt av med både kostnader og avansert teknologi. I sommer foregår anleggsarbeid her og vi møtte flere karer fra forskjellige kanter av landet rundt toppunktet.

Vi kjørte litt over 8 mil fra vår base Bardufoss hotell inn Dividalen til nesten veis ende. Ca. 500m før veis ende går det en sti ned til et fredningsområde ved øvre Divifossen. Her går flere bruer over Divielva med mange jettegryter og fosser. Vi fant en passe sti som gikk opp lia rett nord for den lille toppen Nesen. Her fulgte vi høyden sør for Dreggfjellet. Videre forbi to vann 1089-1114 og inn mot Nattfossdalen. Fortsatte opp steinura til NJUNIS SØ 1637. Ned i salen over Botnskardet og opp sørryggen til NJUNIS 1717 med radarstasjonen. Vid utsikt..Her var det folksomt og masse anleggsvirksomhet denne dagen. Vi returnerte samme vei og kom over 3 kongeørner som hadde tatt livet av en reinskalv. Det var ikke så mye igjen nå! Dette var en ganske langdryg tur. Med på turen Inger Lise, Johan og Paal Andre.