Basecamp Narvik - Tåka ødela for utsikten. (24.05.2009)

Ascents Storsteinsfjellet (1,893m) 24.05.2009

23.05.09
Med utgangspunkt Narvik kjørte vi sørover i retning Skjomdalen. Fra Skjombrua på E6 er det litt over 30km til avkjøring til Norddal kraftverk/Norddalen. Innover i Norddalen var veien åpen kun 12,2km. Resten av strekningen inn til demningen (6,8km) og veis ende var ennå blokkert av snø. Det ble dermed en uventet strekning på bena før skituren startet. Ved kraftverket i Vuostagorzi tok vi skiene på og gikk i østlig retning og fulgte dalen langs elva Sattojohka og opp til brekanten på ca.1000moh. Inn på Storsteinbreen her og gikk en stor S-sving for å treffe det flateste partiet på breen. GPS kurs var nødvendig i tåkehavet. Oppe ved selve toppartiet på fjellet så vi at noen hadde gått en alternativ rute i forhold til den beskrivelsen vi hadde. Vi fulgte denne og syntes det var et godt valg. Den ruta gikk midt på fjellsiden og rett til varden. Som overskriften antyder fikk vi ingen utsikt.
Ned gikk det rasende fort, først på rompa ned til skiene ved brekanten. Deretter på breen med kjempefint skiføre. Vi var også heldige med at tåka lettet en stund og dermed fikk vi se landskapet rundt oss.

Vi brukte litt over 5t opp hvorav 2t på bilveien inn til kraftverket. Totalt ble dette en tur på nesten 9t tur/retur inkludert en time pause på toppen.
Vi gikk totalt 31km og 1530 høydemeter total stigning.