Kremtopp i nord for alle 5! (05.08.2008)

Ascents Møysalen (1,263m) 05.08.2008

05.08-08

På denne turen valgte vi å løse innfarten på den tradisjonelle måten med båt fra Hennes inn til østenden av Lonkanfjorden. Vi gikk de første 3km sør for Gamhaugen etter den gamle hestebanen som ble nedlagt før første verdenskrig. Videre gjennom den frodige Norddalen, deretter opp til skaret sørøst for Memurutinden. Godt merket sti hele veien til topps. Det siste stykket vandret vi på løs og fin snø på breen til varden. Dette må være noen av de beste utsiktspunkter som finnes i hele landet! Herfra sees både tinderekker, fjorder, hav, tettsteder og bruer i alle retninger.
I det praktfulle været ble oppholdet på toppen langvarig. På vei ned møtte vi horder av folk med og uten guider som var på vei opp til denne praktfulle toppen. Vi returnerte samme vei, men gjorde en ombestilling på båtturen pga. at turen ble lettere enn ventet i det fine været.
Vi brukte rundt 3t til topps og noe mindre enn det på returen.
For de som ønsker guide på denne turen kan ta kontakt med Karlot Bømark på tlf. 91851819.
Han har sitt fjelleldorado her i nærheten og har vært på både denne toppen og Reinspælen utrolig mange ganger.
Denne toppen gikk rett inn på topp 10 listen i kommunetoppjakten!