Anbefaler denne turen på ski. (30.05.2009)

Ascents Jetnamsklumpen (1,512m) 30.05.2009

30.05.09 (pinseaften)
Vi kom til Røyrvik og tok inn på Børgefjell gjestegård(www.borgefjellgjestegard.no tlf 74335224). God mat og veldig god service. Fortsatte neste dag til Blåsjøen i Sverige og videre fjellveien til Klimpfjell. Oppe på fjellet parkerte vi ved røde kors hytta og bommen(787moh). Herfra kan toppen sees i det fjerne, noe vi ikke gjorde grunnet tåke. Meldt flott vær, men tåka hang lavt. Så vi var avhengig av gps. Fulgte elven innover på høyre side og passerte norske grensa etter ca. 6km. Gikk langs Jetnamsvatnet som ennå var islagt og fant oss en snørenne opp mot et lite vann som ligger på 1183 moh. Her bedret været seg og vi fikk øye på fjellet. Gikk så på sørsiden av Jetnamsfjellet og veldig bratt opp mot Jetnamsklumpen fra nordøst. Her kunne vi gå opp pga. bløt snø(stor rasfare tidlig på vinteren). Satte skiene fra oss ved ca. 1300 moh. Sparket hull i snøen de siste høydemeterene. Fulgte så ryggen lett opp mot varden.
Sterk vind og tåken kom og gikk. Etter en halvtimes rast på toppen kom godværet som yr hadde meldt ca. 5 timer forsinket. Utsikt mot Kvigtind i vest og mange andre fine topper. Returen gikk med klister i knall vær.
Tid tur/retur 7,5 timer. 26,5km totalt, total stigning 1420m.

Fjellveien pleier å åpne rundt 1juni, men i år 2uker tildligere. For informasjon ring Røyrvik kommune 74336300.