Grøvelnebba (19.08.2023)

Mohaugen S1 (1.335m) 19.08.2023
Mohaugen S2 (1.347m) 19.08.2023
Besuche anderer PBE Sanden Parkeringsplass (182m) 19.08.2023

Grøvelnebba ser utfordrende ut på avstand og noen partier krever sikring med tau. Etter å ha sett på andre turrapporter og litt studering av kart, planla jeg en tur uten sikring, men med litt luftig klyving. Det var fint værvarsel med masse sol, men jeg var litt bekymret for vind som var meldt opp til 25m/sek. i kastene. Jeg parkerte på Dalen og gikk opp fin og bratt sti ved Dalsbøen. Deretter gikk jeg rett på stigningen opp til Mohaugen og sjekket av denne før jeg satte kursen mot Grøvelnebba.

Fra vest kan man komme opp på Grøvelnebba relativt greit med litt luftig klyving. Vel oppe, og med en avstikker innom Fulånebba på vei ned, gikk jeg samme veg tilbake og rundt til Søre Grøvelnebba. Her synes jeg også det ble noen luftige partier, men helt greit.

Jeg vurderte et øyeblikk å ta turen opp til Tussdalsnebba også, men klokka begynte å bli mange og det var en lang tur tilbake til bilen. Jeg tenker jeg får nyte Tussdalsnebba på en egen tur senere. En fin dag i fjellet med luftige utfordringer i fint men vindfullt vær.

Fin sti opp fra Dalsbøen.
Grøvelnebba dukker fram på vei opp til Mohaugen.
Toppvarden på dagens første topp; Mohaugen S1. Sandvikhaugen og Dronningkrona i bakgrunnen.
Grøvelnebba med Hovsnebba bak.
Stor varde på Mohaugen, men toppen og "smultringen" er noen hundre meter lenger sørøst.
På vei mot Fulånebba og starten på klyvingen opp til toppen av Grøvelnebba.
Tilbakeblikk fra Fulånebba og klyvepartiet opp til hovedtoppen på Grøvelnebba.
Tilbakeblikk på tur opp til Søre Grøvelnebba. Tussdalsnebba og Hovsnebba i bakgrunnen.
Hovedtoppen på Grøvelnebba sett fra Søre Grøvelnebba.
Toppen av Søre Grøvelnebba med utsikt mot Vinnufjellet og Hovsnebba.
Grøvelnebba sett fra sør.
Grøvelnebba i lav kveldssol på veg tilbake mot bilen. Godt fornøyd etter en lang dag i fjellet.