Såtbakkollen og Tåga (12.08.2023)

Ascents Såtbakkollen (1,632m) 12.08.2023
Såtbakkollen sør (1,617m) 12.08.2023
Tåga (1,840m) 12.08.2023
Tåga S1 (1,775m) 12.08.2023
Tåga S2 (1,688m) 12.08.2023
Visits of other PBEs Eiriksvollen (130m) 12.08.2023
Klyvepunkt Tåga sørryggen 12.08.2023
Nedgang frå Tåga sør-egga, ur (1,620m) 12.08.2023

Ny dag i fjellet der jeg våknet til fantastisk vær. Planen var å gå opp til Såtbakkollen for å følge denne bort til Tåga. Deretter ville jeg se på muligheten av å gå ryggen bort til Tårnfjell, men jeg var ikke spesielt optimistisk ettersom det fortsatt var ganske bløtt i skyggepartier.

Jeg kom meg raskt opp på Såtbakkollen ved å gå opp ei bratt renne. Fulgte ryggen bortover som ender i et markert hakk og et klyvepunkt både ned og opp igjen. Klyvepunktet opp er merket med grønn trekant, men jeg følte at klyvingen ned fra Tåga S2 var vel så utfordrende. Enkel vandring videre fram til Tåga; en av de flotteste toppene i Trollheimen.

Så var det å utforske eggen mot Tårnfjell. Jeg valgte å ikke ta denne utfordringen alene og med ikke optimale forhold, så denne får jeg ha til gode. På veg tilbake valgte jeg igjen å gå ned i Navardalen fra det markerte hakket. Her står det på kartet en advarsel om løs ur ... og ja; her er det løs ur, men jeg kom meg greit ned. Tilbake i camp ble det en avslappende kveld og forberedelse til returen neste dag.

Starten på dagens tur gikk rett opp til Såtbakkollen. Jeg fulgte ei renne til venstre på bildet.
Snart oppe på Såtbakkollen og fugleperspektiv ned til camp.
Gårsdagens to topper med Navardalsnebba i forgrunnen og Storsalen bak.
Tilbakeblikk ned mot Navardalen og Tverrådalen.
Såtbakkollen smalner til når man nærmer seg det markerte hakket.
Klyvepunkt opp mot Tåga.
Klyvepunkt ned fra Tåga S2.
Tåga sett fra Tåga S1
Toppen av Tåga med fin rasteplass og karakteristiske steiner.
Utsikt mot Tårnfjell fra toppen av Tåga.
Toppvarden på Tåga.
Utsikt mot Trollamassivet fra Tåga. Fra Hoåsnebba til venstre og Skarfjellet til høyre. Kongskrona og Dronningkrona i bakgrunnen.
Navardalsnebba med Storsalen bak sett fra Tåga.
Den luftige eggen mot Tårnfjell. Giklingdalen og Skarfjellet i bakgrunnen.
Luftig lunsj med utsikt ned mot Navardalen og veien videre hjem.
Bratt med løs ur ned mot Navardalen.
Vel nede til camp i Tverrådalen med kveldssol på Storsalen og Litlsomrungnebbas to topper.

Neste dag startet med sol og varmt sommervær. Dette var ideelt slik at telt og utstyr fikk tørket skikkelig. Jag hadde akkurat fått ned teltet og pakket sekken da de første regndråpene kom. Så da ble turen ned til Sunndalen nesten like våt som turen opp, men ikke med skodde.
Vel nede i dalen gikk jeg innom Eiriksvollen for å spise matpakken før jeg satte meg i bilen og dro hjem. Nok en fin tur i fjellet der jeg fikk samlet tre "smultringer" og utforsket nye områder og utfordringer.

På vei ned er det flott utsikt mot Sunndalen.
Utsikt opp Sunndalen mot Gjøra.
Dette må være en av Norges luftigste hyttetomter (hvis man ser den lille hytta på bildet).
Rasteplass og turpost ved Skrøu.
Siste stopp på helgas tur ble en god lunsj på Eiriksvollen.